RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Friday, October 10, 2014

Bab 1 : Sayang Awak, Irham Daniel



Bab 1
 #AkanDatang
PINTU almari pakaian dibuka sebelum sepasang dress separas lutut berwarna coklat muda ditarik keluar lalu dipadankan ke tubuh.  Matanya leka memerhatikan pantulan bayangnya pada cermin dihadapan. Setelah berpuas hati, dia mencampakkan dress tersebut ke atas katil sebelum dia memilih cardigan dan tali pinggang yang sesuai untuk digayakan bersama dengan dress tadi. Cardigan warna senada dan tali pinggang halus berwarna hitam berkilat menjadi pilihan. Kemudian, pintu almari sebelah ditarik. Dia membelek-belek beberapa helai jeans sambil berfikir. Setelah meneliti dan melekapkan jeans ke tubuh beberapa kali, dia memilih untuk menyarungkan jeans jenis bootcut berwarna biru gelap sebagai pelengkap gaya. Setelah selesai menyarungkan pakaian ke tubuh, dia memilih pula shawl yang sesuai. Sesekali bibirnya menyanyi riang sebelum melilit shawl berwarna coklat gelap bermanik di hujung ke kepala. Wajah di make-up seringkas mungkin. Laci meja ditarik perlahan sebelum memilih beberapa jenis aksesori seperti rantai labuh dan jam tangan untuk digayakan bersama. Setelah selesai, sepasang sunglasses jenama bonia dicapai dan diletakkan di atas kepala.  Tangannya sempat mencapai handbeg berjenama guess sebelum langkah kaki di atur menuju ke luar bilik untuk ke dapur.
‘Aku pergi dulu. Ada date dengan customer. Jumpa di butik nanti..’
Dia meletakkan kembali nota yang dilekatkan di pintu peti ais oleh teman serumahnya. Dia menarik pintu peti ais sebelum mengeluarkan sekotak jus oren dan diletakkan di atas meja. Dia mencapai roti yang terletak di atas meja makan lalu di masukkan ke dalam tempat pembakar. Sementara menanti rotinya siap dibakar, dia mencapai gelas lalu menuangkan jus oren tersebut sebelum membawa gelas ke mulut. Matanya memerhatinya sekeliling ruang tersebut. Rumah teres yang disewa bersama teman serumahnya hampir empat tahun. Tiada yang berubah kecuali cat dinding yang pasti akan berubah setiap tahun apabila menjelang hari raya. Dia tersenyum kecil.
Pap!
Bunyi roti dari alat pembakar mengejutkan lamunannya. Dia segera mencapai roti yang masih panas tersebut sebelum menyapu jem di atasnya.  Terasa nikmat sekali dapat menikmati roti bakar pada waktu-waktu tenang macam ni. Setelah mengambil masa selama lima belas minit bersarapan, dia bangun menuju ke ruang depan. Kunci Myvi yang tergantung di dinding berdekatan pintu keluar dicapai sebelum keluar dari rumah. Kaki menyarung kasut tumit tinggi berwarna hitam yang sempat di capai di rak kasut bersebelahan dengan pintu. Alarm Myvi di tekan. Setelah memastikan pintu rumah dikunci dan di manga, dia mengundurkan kereta keluar dari garaj sebelum memecut menuju ke satu destinasi. Destinasi yang tidak pernah berubah sejak empat tahun lalu jika dia tiada urusan lain.

                                                                           ***

“Good morning Cik Irine,”
Dia tersenyum sekilas.
“Morning. Cik Nadia tak masuk lagi ke?” Dia bertanya ke arah pekerja yang bernama Mila itu.
“Sudah cik, Cik Nadia ada di butik Jelita. Ada customer. Pagi-pagi lagi customer tu dah datang.” Jawab Mila sambil membetul-betulkan susunan pakaian yang tergantung di rak. Dia hanya mengangguk perlahan.
“Tak apalah kalau macam tu, saya masuk dalam dulu.”
“Baik Cik Irine”
Irine mengatur langkah menuju ke pejabat yang dikhaskan untuknya. Handbeg di letakkan di atas meja. Komputer dihidupkan. Sementara menunggu komputer dihadapannya menjalankan fungsi, dia membelek majalah fesyen yang bersusun di atas meja. Membaca majalah fesyen memang menjadi kegemarannya disamping dapat menyuntik ilham. Pergerakan tangannya terhenti ketika telefon di atas mejanya berbunyi. Dia menekan butang tertentu sebelum suara Nadia, teman serumah yang juga teman seperniagaannya kedengaran.
“Irine? Kau busy ke sekarang?”
“Tak, aku baru sampai. Tak panas punggung lagi. Kenapa?”
“Bagus! Tolong aku sekejap boleh? Ramai pulak customer. Tak menang tangan pulak nak layan.”
“Lily mana? Cuti ke?”
“A’ah. Cuti sakit. Tolonglah ek. Aku tunggu kau kat sebelah.”
“Yelah...” Irine menjawab sebelum menamatkan perbualan. Dia berdiri dan membetul-betulkan kedudukan pakaiannya sebelum melangkah keluar dari pejabatnya.
“Mila, saya nak ke sebelah. Cik Nadia perlukan saya. Kalau ada apa-apa, awak cari saya di sebelah ye...” Sempat dia berpesan kepada pembantunya itu.
“Baik Cik Irine.”
Irine menolak pintu kaca yang menghubungkan butiknya, Butik Anggun dan butik Nadia, Butik Jelita sebelum mengatur langkah mendapatkan Nadia yang seolah-olah tak menang tangan melayan pelanggan yang datang.
“Irine, kau boleh tolong layan customer tu tak? Dari tadi lagi dia tunggu. Aku tak habis lagi ni...” Nadia berbisik perlahan sambil menunjuk ke arah pasangan muda yang sedang duduk di meja tetamu sambil membelek album –album di atas atas meja tersebut.
“Okey.” Irine menjawab ringkas sebelum menuju ke arah pasangan tersebut.
“Selamat pagi. Maaf kerana buat cik dan encik menunggu...” Irine menegur pasangan tersebut dengan ramah sebelum turut melabuhkan punggung di sebelah si gadis.
“Cik Nadia sibuk lagi ke?” tanya gadis itu. Irine tersenyum.
“Maaf ya cik, Cik Nadia agak sibuk sikit hari ni. Saya harap cik dan encik tak kisah kalau saya yang layan cik berdua?” tanya Irine masih lagi melemparkan senyuman manisnya. Hati pelanggan harus dijaga.
Gadis itu terdiam seketika sebelum mengangguk perlahan.
“Boleh saya tanya, cik ni siapa? Pekerja Cik Nadia ke?” Tanya gadis itu sambil merenung Irine dari atas ke bawah. Irine masih lagi tersenyum.
“Bukan. Saya bukan pekerja Cik Nadia. Saya Irine. Rakan kongsi Cik Nadia.” Irine menghulurkan salam perkenalan ke arah gadis tersebut.
“Ohh...tapi saya jarang nampak Cik Irine kat sini.”
“Ohh...cik?”
“Eh, lupa pulak. Panggil saya Suri....”
“Ohh, Cik Suri...saya memang jarang berada di Butik Jelita ni kerana saya menguruskan Butik Anggun di sebelah...” Jawab Irine masih mengekalkan sikap ramahnya.
“Ohh...maksud Cik Irine, Butik Anggun dan Butik Jelita ni milik Cik Irine dan Cik Nadia ke?”
Irine hanya mengangguk sambil tersenyum.
“Wahh..uniknya butik ni. Saya ingat butik ni tak ada kaitan dengan butik sebelah. Butik Jelita ni butik pengantin tapi Butik Anggun kat sebelah tu butik pakaian moden. Fesyen-fesyen gitu...” Siti berkata kagum. Irine hanya tersenyum. Sudah lali dengan kekaguman dan kehairanan setiap pelanggan yang mengunjungi butik mereka. Rasanya tak ada lagi butik di Malaysia ini yang mengamalkan konsep seperti butik mereka berdua. Butik pengantin dan butik pakaian moden digabungkan sekali. Hanya dipisahkan dengan satu pintu kaca saja.
“Jadi, Cik Suri dah pilih mana baju pengantin yang cik berdua berkenan?” Tanya Irine.
“Eh lupa pulak..hmm...saya berkenan yang ni..okey tak bang?” Suri melalukan jari telunjuknya pada gambar di hadapannya. Setelah berbincang apa yang patut. Akhirnya Suri dan pasangannya bersetuju untuk menyewa empat jenis pakaian pengantin iaitu sepasang baju untuk nikah, sepasang baju untuk bersanding dan makan beradap dan dua pasang untuk outdoor.
“Penatnya...” Nadia merebahkan tubuh di ruang tetamu ketika Irine masuk ke ruang tersebut setelah selesai urusan dengan Suri tadi.
“Macam mana?” Tanya Nadia ketika Irine baru sahaja mahu meluruskan tubuh di samping teman seperniagaannya itu yang juga merupakan teman baik sejak sekolah lagi.
“Kau ni. Aku baru je nak duduk.” Irine menjawab sambil membuat muka. Nadia tersengih.
“Sorrylah. Tak sengaja.”
“Kau memang. Semua tak sengaja. Hmm..si Suri tu nak tempah empat pasang pakaian pengantin. Semua details aku dah letak atas meja. Lepas tu dia request photographer sekali. Nanti kau inform si Johan tu. Tanya dia available ke tak pada tarikh yang Suri mintak tu.”
“Ala...kau jelah yang contact Johan tu. Aku penatlah...” Nadia mengeliat perlahan. Irine mencebik.
“Hello mak cik. Ni sekarang siapa punya business? Aku ke?”
Nadia membuat muka.
“Ala...dengan bestfriend sendiri pun nak berkira. Lagi pun, kau kan kanceng dengan Johan tu...” Nadia sengih mengusik. Irine menjulingkan biji matanya.
“Dah, kau jangan nak mengarut. Aku siku baru tahu. Dahlah, aku nak balik butik aku. Nanti lunch nak keluar sama ke?” Irine bertanya sambil berdiri membetul-betulkan kedudukan tali pinggang dan rantai labuh yang berjuntai di lehernya.
“Hmm...boleh jugak. Macam biasalah.”
“Okey set, jumpa kau nanti masa lunch hour. Ada apa-apa nanti call aku.”
“Yelah, macam jauh sangat.”
Irine mencebik sebelum berlalu meninggalkan Nadia yang masih lagi bermalas-malasan di sofa warna krim itu.

                                                                              ***

“MACAM mana? Kau available tak masa tu?” Nadia bertanya sambil mengendang meja dengan jari jemarinya. Menanti dengan sabar.
“Hmm..setakat ni aku free lagi? Kenapa? Ada Job ke?” tanya Johan sambil meletakkan kembali plannar di atas meja.
“Yap. Ada customer request photographer. Kau nak tak?” tanya Nadia.
“Bayaran masyuk tak?” Johan bertanya sambil tersengih mengusik. Nadia menjeling.
“Selama ni aku bayar tak masyuk ke?”
Johan ketawa kecil melihat wajah Nadia yang dah berubah kelat macam mempelam muda itu.
“Aku gurau jelah. Itu pun nak tarik muka ke?” Johan masih lagi ketawa. Nadia mencebik.
“Mestilah. Kecik hati aku tahu...”
“Alaaa...merajuk pulak minah ni. Aku gurau-gurau pun kau nak ambik hati. Cuba tengok Irine tu. Relaks je. Kan Irine?” Johan melemparkan pandangan ke arah gadis tinggi lampai yang sibuk membelek gambar-gambar koleksi hasil kerja tangan Johan itu. Irine mengangkat kepala memandang ke arah Johan dan Nadia yang sibuk berbincang tentang kerja itu. Irine hanya mengangkat bahu tanda tidak mahu masuk campur. Tangannya meneruskan belekan pada album di atas meja kaca.
“So? Macam mana?” tanya Nadia masih tidak berpuas hati.
“Macam mana apa?” tanya Johan namun matanya masih lagi pada Irine yang sibuk membelek album hasil kerja tangannya itu. Dalam diam, sudah lama dia menaruh hati pada gadis kacukan itu.
“Ishh...pasal job ni lah. Kau nak ke tak nak? Kalau tak nak aku bagi pada orang lain.” Nadia menjawab geram. Tahu benar tumpuan Johan bukan lagi pada perbincangan kerja mereka.
“Yelah-yelah. Aku terima. Bisinglah mak cik ni.” Johan akhirnya mengalihkan perhatiannya daripada Irine ke arah Nadia yang dah buat muka meluat itu.
“Ha. Cakap macam tu kan senang.” Nadia kembali tersengih. Johan mengelengkan kepala. Minah ni kalau bab kerja memang nak cepat je.
“Yang penting, bayaran aku nak up.”
Nadia menjegilkan biji mata.
“Kenapa pulak? Aku bayar macam biasa je dah lah. Nak demand-demand pulak.” Nadia menjawab sambil menjeling.
“Takde-takde. Aku ni dah taraf photographer profesional tahu? Tak mainlah bayaran cikai-cikai ni, melainkan....”
“Melainkan apa?” Nadia bertanya sambil memandang curiga ke arah Johan yang kembali melemparkan pandangannya ke arah Irine yang tekun membelek album di meja kaca.
“Err...tak ada apalah.”
Nadia mengecilkan mata memandang ke arah Johan yang agak resah sebelum menoleh ke belakang, memandang ke arah Irine yang dari tadi khusuk membelek gambar-gambar model yang ditangkap oleh Johan.
“Kau kalau dah berkenan tu, terus terang jelah. Kau tunggu apa lagi?” Nadia berkata separuh berbisik, bimbang di dengari oleh teman baiknya itu.
“Aku tak faham maksud kau.” Johan mencapai album di atas meja dan berpura-pura meneliti isi kandungan album tersebut. Nadia menjulingkan biji matanya.
“Aku bukan kenal kau bulan lepas. Dah enam tahun aku kenal kau. Sejak zaman universiti lagi. Setakat kau nak menipu berdalih-dalih ni tak payahlah. Silap oranglah.”
Johan merenung ke arah Nadia dihadapannya. Memang betul. Dia tak mampu nak menipu di hadapan Nadia, terutama yang melibatkan hal hati dan perasaan. Nadia yang dah dianggap sebagai adiknya itu seolah-olah mampu membaca apa yang bergelodak di dalam hati dan fikirannya. Namun untuk dia berterus terang, dirinya belum berani. Tambahan pula, dia tahu prinsip dan pandangan Irine berkaitan teman hidup.
“Belum masanya...”. hanya itu sahaja yang mampu diluahkan oleh Johan untuk sekian kalinya. Nadia mengeleng.
“Dari dulu lagi. Itu sahaja jawapan kau bila aku timbulkan hal ini. Sampai bila? Takkan kau nak tunggu orang lain masuk line. Kau sendiri tahu kan, Irine tu ramai je orang minat. Sejak zaman U lagi. Cuma dia je tak layan. Buatnye tiba-tiba hati dia terbukak nak bercinta dan orang itu bukan kau, tak ke gigit jari namanya.”
Johan mengeluh panjang. Sesekali dia menjeling ke arah Irine yang tidak bosan-bosan menatap karyanya itu. Kalaulah gadis itu menunjukkan minat terhadapnya sebagaimana gadis itu menujukkan minat terhadap hasil kerjanya, alangkah bahagia hidupnya.
“Susahlah. Kau macam tak tahu pandangan dia tentang pasangan hidup ni. Buatnya dia reject aku mentah-mentah, mana aku nak letak muka aku yang handsome ni?”.
Nadia mencebik. Tak habis-habis nak masuk bakul angkat sendiri. Tapi memang tidak dinafikan. Johan boleh dikategorikan sebagai lelaki yang mempunyai rupa dan gaya. Dengan kerjaya sebagai jurugambar profesional. Rasanya perempuan yang tergila-gilakannya bukan sedikit. Cuma agak malang bagi Johan kerana jatuh hati dengan Irine. Irine, teman baiknya itu tidak mudah menyerahkan cinta pada lelaki macam itu sahaja. Hanya kerana sejarah lampau, teman baiknya itu seolah-olah tidak percaya lagi pada cinta. Pada ikatan perkahwinan. Dia sendiri tahu sebabnya kerana dia dan Irine membesar bersama-sama sejak kecil lagi.
“Hmm..aku cuma harap kau tak menyesal je nanti kalau-kalau Irine tu dikebas orang...” Sempat Nadia berpesan.
“Aku percaya pada jodoh. Kalau jodoh tak kemana. Lagi pun, aku dapat rasakan dia memang jodoh aku...” Johan menjawab yakin sambil mata merenung tajam ke arah Irine. Irine yang terasa seperti diperhatikan, mengangkat kepala memandang ke arah Johan. Buat seketika pandangan mereka bertemu. Dahi Irine berkerut. Nadia turut berpaling ke belakang, melihat wajah Irine yang kehairanan itu.
“Tak habis bertekak lagi ke budak berdua ni?” bisik Irine di dalam hati.
“Dahlah, aku nak blah dulu. Ikutlah kau nak buat macam mana. Asal kerja kau dengan aku beres. Okey?” Nadia berdiri sambil membimbit beg tangannya. Johan turut berdiri.
“Lepas ni apa plan kau?” tanya Johan sambil memandang ke arah Irine yang berjalan menghampri mereka berdua.
“Dah habis?” tanya Irine sambil tersenyum ke arah Johan. Johan terpana seketika melihat senyuman gadis idamannya itu.
“Siap dah.Sorrylah lambat. Si Johan ni demand harga tinggi. Kita manalah mampu.” Nadia menjawab sambil mengangkat kening ke arah Johan. Johan mengerutkan dahi.
“Mana ada. Saya bagi rate biasa je. Betul tak tipu. Si Nadia ni saja nak kenakan saya.” Jawab Johan bersungguh-sungguh sambil memandang ke arah Irine. Nadia cuba menahan gelak yang mengeletek pangkal hatinya itu ketika melihat wajah mengelabah Johan ketika berhadapan dengan Irine. Memang begitulah reaksi Johan setiap kali berhadapan dengan gadis pujaannya sejak dari zaman universiti lagi.
“Dahlah, aku blah dulu. Ingat, kau bagi harga rate biasa kan macam kau cakap tadi. Jaga diri ye ‘abang’ Johan...”. Nadia mengenyitkan mata ketika menyebut perkataan ‘abang’. Johan menjeling tajam ke arah Nadia seolah-olah memberikan amaran. Nadia hanya ketawa panjang. Irine hanya mengangkat bahu tanda tidak faham akan apa yang sedang berlaku dan dia tidak terniat pun nak ambil tahu apa yang terjadi.
“Macam mana? Settle?” tanya Irine ketika mereka keluar dari Johan’ Studio itu.
“Settle! Thanks to you.” Nadia senyum penuh makna.
“Me? Why?” tanya Irine kehairanan. Nadia tidak menjawab. Hanya senyumam penuh makna menghiasi bibirnya itu.

BERSAMBUNG..
P/S: Akan keluar di pasaran tidak lama lagi.

7 140 tukang karut:

Nliyate said...

Cerita bru eh kak? Nice! :)

lee jee joong said...

macam pernah baca je jalan cerita ni... ainn olah lain ke?

Nvel Addct said...

Wah... Irham Danial dah nak keluar dah? Finally! Dh keluar nanti jgn lupa update status kat blog ya, Nurul.. Akak dah jarang masuk fb.. Rajin masuk blog je ;)

Cahaya said...

pernah letak kat blog dulu tapi lepas kes ciplak hari tu terus convert jadi draft.ni dah nak keluar bukunya so bolehlah letak balik kat blog hehe.

Cahaya said...

kak nvel addct>>patut lama tk nampak kat fb. keluar jugaklah citer yang akak edit ni hehehe.

Nvel Addct said...

Tenet slow bangat... Asyik buffering je bila nak masuk fb. Terus malas dah. Masuk google + je.. Status pun up kat google +..

Nvel Addct said...

Nurul jgn lupa bgtau bila kuar... Akak dh jrg masuk fb.. Nnt termiss plak :D

Post a Comment