RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Sunday, September 28, 2014

Bab 1 : Bukan Kembar Tapi Sama


Bab 1


               
“ Ready..?”
“ I think so…you..? ”.
“ Not sure..”.
Farhana memandang ke sebelah. Laili tercegat sambil mata terpaku memandang ke hadapan. Seketika kemudian laila turut berpaling memandang Farhana di sebelah sambil membuat muka lima sen. Farhana mengangkat kening seolah-olah bertanya.
“ kenapa? ”.
“ kau tak rasa sesuatu ke? ”. Laili bersuara perlahan seolah-olah berbisik sehingga farhana terpaksa merapatkan kepala ke arah laili.
“ maksud kau?”.
“ maksud aku..inilah…”.
“ apa? Aku tak fahamlah…”. Farhana berkerut sambil bertukar pandang ke arah wajah laili yang agak pucat itu ke hadapan mereka yang di maksudkan oleh laili tadi.
“ kau tak rasa…yang ini semua agak menakutkan?”.
Farhana berpaling memandang laili di sebelah. Matanya terkebil-kebil memandang wajah laili yang agak gelisah itu. Dia menarik nafas panjang.
“ aku rasa tak ada apa yang perlu kita takutkan…kita bukan nak pergi berperang..”. farhana menjawab seolah-olah cuba menenangkan laili di sebelah. Namun, laili masih kurang yakin akan kata-kata farhana itu.
“ itu aku tahulah…tapi..kau tengoklah tu..”. kata laili menjuihkan bibirnya. farhana memandang ke arah yang di tunjukkan oleh laili.
“ so..?”
“ kau tak nampak ke?.”
“ ye aku nampak..kereta dan manusia..jadi? takkan kau tak pernah tengok kereta dan manusia macam tu?” farhana bertanya hairan. Laili  menepuk dahi.
“ aduhh..aku tahulah tu kereta dan manusia..maksud aku..kau tahu tak siapa mereka semua tu?”
Farhana memandang kembali ke arah tadi sambil berfikir sejenak. Kemudian dia mengelengkan kepala sambil memandang laili kembali.
“ okay..kalau kau nak tahu..mereka semua itu adalah orang-orang kenamaan..orang-orang kaya..orang yang berpangkat dan berpengaruh..”.
“ jadi kenapa pula? Apa kaitannya dengan kita yang nak bersekolah di sini? ” farhana bertanya sambil mengaru-garu tepi dahi yang tidak gatal.
laili menjulingkan biji mata.
“ cik nur farhana…untuk pengetahuan kau..sekolah seri tunas perdana ini merupakan sekolah elit..maksudnya sekolah ini di bina khas untuk anak-anak orang kenamaan dan berpangkat..jadi sesiapa yang bersekolah di sini mestilah terdiri daripada anak-anak orang kaya..”.
“ oo…mana kau tahu?” farhana memandang ke arah deretan kereta-kereta mewah pelbagai jenama.
“ aku ada buat sikit rujukan..kau tahulah..bukan senang kita nak dapatkan biasiswa persekutuan ni..jadi aku buat rujukan tentang sekolah ni..sama ada berbaloi atau tak kita menghabiskan masa selama dua tahun di sini ..” laili bercerita panjang lebar.
“ooo..tapi kalau kau dah tahu ini merupakan sekolah elit..kenapa baru sekarang kau nak risau..?” farhana menyuarakan kewajaranya.
“ aku tak sangka pula keadaanya lagi dasyat..memang menakutkan..kau tengok sahajalah lelaki kat hujung tu..muka serius gila..entah macam mana rupa anak dia ye..macam mana nanti kalau kita kena buli dengan anak-anak orang kaya tu kalau diorang tahu kita ni masuk sekolah sini dengan biasiswa je?..macam dalam cerita..boys over flower tu…”.
Farhana memutarkan bebola matanya sambil mendengus.
“ kau ni merepek je lah…sudahlah..tak payah nak risau..aku rasa kau je yang lebih-lebih..banyak sangat tengok cerita korea..dah..aku nak masuk..kalau kau nak tercegat kat sini sorang-sorang..di persilakan..”. kata farhana sambil menyandang beg ke bahu dan menarik beg troli menuju ke kawasan sekolah yang tersergam indah dan gah itu. laili di belakang masih tercegat dan dengan berat hati, dia turut melakukan perkara yang sama sambil cuba mengusir kemungkinan-kemungkinan yang berada di benaknya ketika itu.

       ***.
                       
“ hai…im alya iezura..call me leeya…”
  nina syafika.. panggil nina ”. giliran gadis tinggi lampai itu pula memperkenalkan diri.
“ laili kamilah..” kata laili menyambut salam perkenalan. Nina dan leeya memandang farhana yang hanya mendiamkan diri. Kepalanya di goyangkan sedikit, mengikut rentak lagu yang berdentum di earphonenya. Laili menyinggung farhana di sebelah. Farhana menoleh kearah laili di sebelah sambil mengangkat kening. Laili membuat isyarat muka sambil menunjukkan pada nina dan leeya.
“oohhh…im sorry..”. kata farhana sambil mencabut sebelah earphonenya. “ I’m nur farhana..panggil nana…”. Sambung farhana memperkenalkan diri.
“ nice to meet you…roomates….” Leeya dan nina berkata serentak. Farhana dan laili hanya tersenyum.
“ thanks..” laili menjawab sepatah. Turut sama tersenyum.
“ so…korang ni student yang dapat biasiswa tu kan? ”. Leeya bertanya sambil duduk di kerusi rehat berhampiran. Laili dan farhana bertukar pandang sebelum kembali ke wajah leeya.
“ macam mana kau tahu..?”. laili bertanya. Farhana bergerak menuju ke katil dua tingkat yang kosong dan meletakkan beg sandangnya di katil bawah. Sesekali tangannya mengurut bahu. Lenguh.
“ mama aku salah seorang ahli pentadbiran sekolah ni..dia ada cakap yang akan ada student biasiswa bernama laili dan farhana. Tak sangka pula yang kita akan sebilik…” jawab leeya sambil mencapai majalah di atas meja dan membelek-belek isi kandungan secara rambang.
“ jadi kenapa? Kau rasa kitorang tak layak masuk sekolah ini..?” kedengaran suara farhana dari belakang. Tiga kepala berpusing ke belakang memandang farhana yang sedang memngemas almari di sebelah katil. Keadaan sunyi itu membuatkan farhana berpaling memandang mereka bertiga.
“ kenapa pula kau cakap macam tu?” nina bertanya sambil memandang farhana.
“ aku tahu semua pelajar sekolah ni terdiri daripada anak-anak orang kaya..anak somebody..mungkin semua pelajar kat sini beranggapan yang orang macam kitorang…student tajaan tak layak nak masuk sini..”. farhana menjawab sambil duduk di atas katil yang telah siap di alas dengan cadar berwarna ungu itu. Warna kegemarannya.
for your information…kitorang bukan macam yang kau fikirkan tu..” leeya meletakkan majalah kembali ke atas meja. Suaranya agak keras, seolah-olah tidak berpuas hati mendengar kata-kata farhana. Semua yang ada di dalam bilik perdana 4 itu terdiam seketika.
“ walaupun kitorang ni anak somebody…” leeya menekankan perkataan somebody  sebelum menyambung kembali kata-katanya. “…kitorang tak kisahlah…lagi pun apa yang penting, siapa kita..bukan siapa ibu bapa kita..so kau janganlah nak prejudis terhadap kitorang…kau tak kenal pun kitorang..so..dont judge the books by their cover…”.
Farhana hanya mendiamkan diri mendengar kata-kata leeya itu.
“ aku minta maaf…mungkin kata-kata aku agak kasar…sorry..”. akhirnya farhana bersuara setelah lama mendiamkan diri.
“ its ok…biasalah tu…kita tak lari dari membuat kesilapan, walaupun anak somebody..” giliran nina pula berkata sambil tersengih. Farhana turut tersengih. Dia bangun dan menuju ke arah mereka bertiga sambil menghulurkan tangan kepada nina dan leeya.
so..friend..?”.
“ friend….”. leeya dan nina menyambut salam persahabatan yang di hulurkan oleh farhana. Laili yang hanya melihat drama sebabak itu turut melakukan perkaran yang sama.
“ kitorang nak keluar pergi dewan puncak perdana…kau berdua nak ikut?. “ Tanya nina beberapa ketika kemudian.
“ tak apalah..kau berdua pergi dulu..kitorang nak unpack kejap..”. jawab laili sambil tersenyum.
“ ok..dont be late..jumpa kat sana nanti..”.

                                                                  ***
                 
“ assalamualaikum dan selamat pagi kepada semua pelajar baru…dan selamat datang ke sekolah seri tunas perdana…”.
Laili menyiku perlahan farhana di sebelah. Farhana mengangkat muka memandang ke arah laili sambil berkerut.
“ apa..?”.
“ boleh tak kau bagi tumpuan sekejap dan berhenti main handphone tu?..kau nak kena tangkap pada hari pertama persekolahan ke? ” laili berbisik marah. Farhana mendengus sambil menyimpan telefon bimbit di dalam poketnya. Dia kemudian memandang ke depan, ke arah encik saifullnizam, pengetua sekolah seri tunas perdana.
“…di harapkan para pelajar akan berusaha bersungguh-sungguh untuk memajukan diri tak kira dalam bidang akademik atau kokurikulum..”
“ aku bosanlah..ucapan panjang berjela-jela..tak boleh ke dia cakap main points je..? ” farhana merungut perlahan di sebelah sambil menundukkan kepala ke arah laili supaya kata-katanya tidak di dengari oleh orang lain. Laili mengerutkan dahi sambil memandang sekeliling. Kelihatan para pelajar khusyuk mendengar ucapan pengetua tersebut. Kelibat nina dan leeya masih tidak kelihatan.
“ tak boleh ke kau bersabar sikit.? Biasalah tu minggu orientasi..kejap lagi habislah tu..kau duduk diam-diam dan dengar je boleh tak?.” Laili berkata sambil berbisik. Seorang pelajar perempuan di sebelahnya berbunyi seolah-olah tidak menyenangi gangguan yang di timbulkan oleh laili dan farhana. Farhana mendengus.
whatever…
“ …saya rasa sampai setakat ini dahulu ucapan saya dan sekali lagi…selamat datang..”. encik saifullnizam akhirnya mengakhiri ucapan selama sejamnya itu.
“ terima kasih kepada encik saifullnizam di atas ucapannya sebentar tadi….sekarang kami warga seri tunas perdana ingin memperkenalkan barisan majlis perwakilan pelajar sekolah seri tunas perdana ini..di persilakan pengerusi majlis perwakilan pelajar  merangkap ketua pelajar lelaki untuk ke hadapan dan di ikuti dengan ahli-ahli majlis jawatankuasa pelajar…”.
Laila dan farhana mengangkat kepala setinggi yang boleh untuk melihat ke atas pentas. Namun kedudukan mereka yang jauh ke belakang itu menyukarkan mereka untuk melihat wajah-wajah ahli majlis jawatankuasa itu dengan jelas.
“ aku tak nampaklah..kau nampak..?” laili masih cuba menegangkan lehernya selama beberapa minit sebelum mengalah dengan kedudukan mereka yang jauh ke belakang itu.
“ tak nampak pun..ala..biarlah..bukan penting pun..”. farhana berkata sambil menyandarkan diri ke kerusinya sambil mengurut-urut lehernya.
“ tak penting kau cakap?..nana..tu ahli majlis perwakilan pelajar, tahu..? ” laila turut menyandar ke kerusinya.
so..?”..farhana  bertanya sambil menyumbatkan earphone di telinga.
“ jadi kalau kita ada apa-apa masalah..boleh rujuk pada mereka..”.
Farhana menjulingkan biji mata.
“ kau ingat mereka semua tu nak dengar ke semua masalah kita?..aku berani bertaruh yang mereka tu jadi majlis perwakilan pelajar sebab nak glamour je…macam biasa…gila kuasa..” farhana berkata selamba.
“ shhh…kau ni..cakap tu elok-elok sikit..nanti orang dengar..silap hari bulan kau kena tendang dari sekolah ni baru kau tahu…”. Laili berbisik marah. Farhana hanya mengangkat bahu sambil membetul-betulkan wayar mp3nya yang cuba di sembunyikan di dalam baju. Dia yang sedia maklum bahawa peraturan sekolah tidak membenarkan barang-barang seperti telefon bimbit dan mp3 serta semua alat elektrik dan elektronik milik pelajar di bawa keluar dari asrama cuba menyembunyikan mp3nya supaya tidak tertangkap oleh mana-mana guru, pengawas atau ahli majlis perwakilan pelajar. Laili sudah bising-bising supaya dia meninggalkan sahaja telefon bimbit dan mp3nya di dalam loker berkunci seperti yang di arahkan oleh Fellow asrama. Namun dia tetap berdegil. Mana boleh hidup kalau tak ada dua benda ini. Begitulah yang di beritahunya kepada laili tentang alasan kenapa dia bersungguh-sungguh mahu menyeludup barang tersebut keluar. Lagipun, sejak bila dia mematuhai peraturan sekolah yang satu itu?
“ …dan bercakap pasal kuasa…baik kau hati-hati sikit..mereka ada kuasa nak rampas benda-benda ni..”. kata laili sambil menunjuk pada mp3 yang berjaya di sorokkan oleh fahana itu.
“ laili….untuk ke seratus kali…aku tahulah…takkan aku nak biarkan mereka rampas barang-barang aku ni..”. farhana berkata sambil menjulingkan biji mata.

                                                                                     ***

“ Cepatlah laili…kita dah lambat ni…”. Kata farhana sambil berjalan laju untuk menuju ke kelas pertama pada hari itu.
“ pandailah suruh aku cepat…kau yang bangun lambat siapa suruh..” kedengaran laili membebel dari belakang. Farhana hanya mendengus.
“ whatever..ikutlah kau nak kata apa..yang penting sekarang kita kena cari kelas kita dulu..” jawab farhana sambil memandang kertas yang mengandungi peta kawasan sekolah. Kelas pertama pagi ini adalah kelas biologi. Dia dan laili di tempatkan di kelas yang sama iaitu kelas tingkatan 4 perdana 2 dan malangnya, mengikut peta di tangannya itu, kelas tersebut terletak di banggunan paling hujung sekali. Sedang dia sibuk melihat peta di tangan sambil berjalan laju mengikut arah yang di tunjukkan, tiba-tiba…
“ aduhhh…”
“ mata tu letak kat kepala lutut ke..?” kedengaran suara kasar di atas kepalanya. Farhana yang jatuh terduduk itu mengosok-gosok tapak tangan yang digunakan untuk menampung tubuh badannya itu mendongak memandang tuan punya suara.
“ nana..!..kau okey ke? ” laili akhirnya berjaya menyaingi farhana dan menarik farhana bangun.
“ hello brother…siapa yang letak mata kat kepala lutut..kau ke aku?! ” farhana menjawab berang sambil memandang lelaki yang tercegat di depannya. Laili hanya tercegat kengerian di sebelah. Minggu pertama sekolah sudah ada kes dengan pelajar senior.
Lelaki itu hanya tersenyum sinis sambil memandang ke arah kawan-kawanya. Kawan-kawannya yang seramai tiga orang itu turut tersenyum sinis. Lelaki itu memandang kembali wajah farhan yang berang itu.
well..well…junior kita dah pandai tunjuk taring…”. Kata lelaki itu perlahan. Masih lagi tersenyum sinis. Farhana memutarkan bebola matanya.
whatever..tepilah..aku tak ada masa nak layan korang..”. kata farhana sambil cuba mencelah ke arah meraka berempat itu.
“ wooo…dah langar orang takkan nak blah macam tu je…cikgu kat sekolah lama tak ajar ke…?”. Tanya lelaki itu sambil mendepangkan tangannya, cuba menahan farhana dan laili dari melepasi laluan tersebut. Farhana mengetap bibir. “ ada yang kena makan tapak kasut aku ni..”. farhana mengerutu di dalam hati.
what is this place?? Hogwart??...kau nak apa..? ” farhana berkata, cuba menyabarkan diri yang sudah mencapai takat suhu didih itu.
say sorry to me..”.
what for…? ” farhana bertanya sinis. Lelaki itu merenung tajam ke arah farhana.
“ apa padang-pandang..? ingat aku takut sangat ke dengan muka kau tu..”. farhana berkata di dalam hati.
“ kau tahu tak aku siapa.?” Lelaki itu bertanya keras. Tiada lagi senyum sinis. Suasana menjadi sepi. Kelihatan beberapa orang pelajar turut berhenti melihat insiden tersebut. Laili di sebelah hanya tercegat memandang farhana dan lelaki itu.
“ tak tahu..apa aku kisah kau siapa..” farhana menjawab selamba.
Lelaki itu bertukar pandang dengan kawan-kawanya di sebelah. Masing-masing mempamerkan muka terkejut mendengar kata-kata farhana. Lelaki itu turut berubah wajah. Kemarahan di wajahnya tidak dapat di gambarkan dengan kata-kata. Namun farhana masih selamba tercegat berdiri di situ memandang lelaki tersebut.
“ adi..kau bagitahu sikit minah ni, siapa aku..”. akhirnya lelaki itu bersuara. Lelaki bernama adi itu berdehem seketika sebelum bersuara.
“ untuk pengetahuan kau, junior…lelaki yang kau langgar ni ialah fakrul radzi  shah, cucu kepada tan sri azlan shah…pengasas sekolah seri tunas perdana…”. adi berkata sambil memandang farhana dan laili. Farhana menjulingkan biji mata.
so..?” farhana bertanya sepatah. Masih lagi dengan nada selambanya itu.
Lelaki bernama fakrul radzi shah itu berkerut keberangan mendengar nada selamba farhana. Selama ini belum pernah dia berjumpa gadis berani seperti farhana. Selalunya sesiapa sahaja akan menghormatinya kerana status keluarganya yang di anggap tinggi darjatnya. Adi bertukar pandangan dengan dua lagi sahabatnya sebelum masing-masing memandang ke arah fakrul radzi.
“ fakrul radzi shah ini juga merupakan pengerusi majlis perwakilan pelajar merangkap ketua pelajar lelaki....”. sambung adi lagi.
Farhana bertukar pandangan dengan laili sebelum memandang fahrul radzi di hadapannya itu. Farhana tersenyum sinis sambil mengelengkan kepala.
“ patutlah sekolah ni teruk..pengerusi majlis perwakilan pelajar perangai macam samseng..”. farhana berkata sinis. Laili mengerang perlahan di sebelah.
“ nana..”. laili berkata perlahan. Farhana memandang ke sebelah, memandang wajah laili yang berkerut kengerian. Farhana hanya tersenyum selamba. Matanya di talakan kembali kearah fakrul radzi yang telah berang, tangannya di kepalkan menjadi penumbuk, seolah-olah bersedia untuk bergaduh.
“ ok..kalau kita dah habis sesi berkenalan tak rasmi ni..aku nak beransur dululah ye…bye…”. Kata farhana sambil menolah lelaki itu ke tepi untuk melalui laluan tersebut menuju ke kelas tingkatan 4 perdana 2. Laili yang sedari tadi hanya tercegat di sebelah turut mengikut farhana dari belakang. Meninggalkan fakrul radzi shah dan kawan-kawannya di belakang, dengan tangan fakrul radzi masih tergenggam kuat.
 Bersambung...

p/s: Buku pertama yang terbit di bawah penerbitan Must Read Publication under Teen Novel.
 Berminat nak dapatkannya? Sila Klik SINI

4 140 tukang karut:

Anonymous said...

Sis brpa muka surat ni? -Lyeha

Cahaya said...

anon>nipis je buku ni. lebih kurang 250-350.

noorliyana Shamsuddin said...

Kat kedai buku tak ada ke???? Tak suka beli on line ni.... alahaiiii

Cahaya said...

sis liyana>>selalunya masa pesta buku ada. kat kedai mungkin tak banyak sebab novel lama ni.

Post a Comment