RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Friday, May 23, 2014

Teaser : Nak jadi kekasih saya?


Teaser :


“Errr, sorry. Saya tak minta izin dulu nak ambil gambar lukisan awak tu. tapi...err..saya rasa lukisan awak tu..err..cantik. saya suka..jadi saya...” Kata-kata Hana terhenti apabila lelaki itu kembali memandang ke hadapan. Tangan lelaki itu kembali bekerja. Berkerut dahi Hana apabila lelaki itu masih tidak mengeluarkan sepatah kata. Aduhh, betul-betul bisu ke mamat ni? Hana menggaru leher yang tidak gatal.
Hampir setengah jam Hana berdiri di sisi lelaki itu. Telefon bimbit sudah lama di simpan di dalam poket. Walaupun dalam hati dah meronta-ronta nak merakamkan gambar lukisan tersebut, namun dia bimbang lelaki di sebelahnya itu akan menghalaunya dari situ. dia tak puas lagi nak lihat hasil kerja lelaki itu. Nak lah jugak dia lihat hasil keseluruhan yang akan terpapar di atas kanvas putih itu. Kotlah mana tahu satu hari nanti, lukisan mamat ni jadi terkenal, dia pun dah masuk dalam sejarahlah kerana ada bersama lelaki itu ketika lukisan itu dihasilkan. Tapi...betul ke mamat ni boleh jadi terkenal? Hana menjeling ke arah lelaki itu atas dan bawah. Hmmm...
“Apa....” Belum sempat Hana menghabiskan kata-katanya, dia telah tersadung ke depan apabila selipar yang dipakai tersangkut pada tunggul kayu yang separuh terbenam di dalam pasir.
Krak!
“Aduh, Hana mengerang perlahan sambil mengosok siku yang tergesel dengan kayu tersebut. bulat mata merenung ke arah kanvas kayu yang telah terjatuh di atas pasir itu. Lebih mengerikan, pallet yang tadinya berada di tangan lelaki itu tiba-tiba telah telengkup di atas kanvas tersebut, membuatkan kanvas tersebut diselaputi dengan calitan berwarna biru pekat.
Hana tidak berani mengangkat kepala untuk melihat reaksi lelaki yang masih kekal berdiri di hadapannya itu. Tubuh lelaki itu kelihatan kaku. Barangkali lelaki itu turut tergamam melihat apa yang telah terjadi pada kanvasnya itu.
Hana menggigit bibir. perlahan-lahan dia mengangkat kepala. Wajah lelaki itu kelihatan kosong tanpa perasaan. Aduhh, mati aku.
“Err, awak...saya..errr..minta maaf. Saya betul-betul tak sengaja. Saya...” Hana terdiam apabila lelaki itu tunduk dan mengutip segala benda yang berterabur di atas pasir itu. Riak wajah lelaki itu kelihatan tegang seolah-olah cuba menahan marah. Hana menggigit bibir lagi. rasa bersalah mula menyelubungi dirinya. dia tidak tahu apa yang perlu dia lakukan. dia tahu yang sudah banyak masa yang dihabiskan oleh lelaki itu untuk menyiapkan lukisan itu. Kalau lihat pada lukisan separuh siap itu, nampaknya lelaki itu sudah berdiri terpacak di situ sebelum matahari terbit lagi agaknya.
“Awak, saya minta maaf...” Hana bersuara lagi dengan harapan lelaki itu akan berkata sesuatu. Nak maki ke apa ke ikutlah. Namun lelaki itu hanya diam ketika menyimpan kembali berus lukisan dan pallet di dalam beg snadang lusuhnya itu.
Hana hanya ternganga apabila melihat lelaki itu berlalu dari situ sambil membimbit kanvas kayunya tanpa berkata sepatah pun.
“Habishlah aku. Mamat ni mesti dendam gila dengan aku...” Hana berkata sendiri sambil berdiri dan mengosok tapak tangan yang berpasir. Tiba-tiba dia berasa takut untuk pulang ke rumah nenek. Mana tahu mamat ni tunggu dekat mana-mana ke kan. Huhu.

p/s: Mood nak buat cerita baru kahkahkah.

6 140 tukang karut:

Nvel Addct said...

Saje je dia kan? Bg citer gantung2 mcm ni?
DPM bila lak nk up? :-P

Cahaya said...

kak nvel addct>>editor dah pesan tak boleh dah masuk bab penuh. kena masuk teaser je.DPM?errrr..yng tu sy tak leh bg teaser kan nanti akak marah pulak. terus kuar buku je nanti hehe.

Nvel Addct said...

Hamboi lah... Bila nk kuar buku tu? Dlm thn ni jugak ke?
Teaser pun xpe. Dgn byk isu plagiat skang kdg2 rasa cam teaser pun org cedok gak. Huhuhu...

Cahaya said...

kak nvel>>ehh bukan lah taun ni. taun ni kan dah keluar mr mpp tu. taun depan lah...kot?hiks.

Nvel Addct said...

Eh... Ok pe kuar tahun ni... Bln Dec pun ok gak.... Hahaha... Kottt? (^_-)

Cahaya said...

kak nvel>>menyampahlah orang asyik2 novel saya je kuar. kn carutzzz nanti hahaha. :P

Post a Comment