RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Wednesday, May 14, 2014

Teaser : Dia Putera Mahkota?



Shah_TM: kenapa kucing selalu pandang belakang bila kena kejar dengan anjing?
dahlia mengerutkan dahi. Puas dia memikirkan jawapan bagi soalan yang ditanya oleh Shah itu. naik berselirat urat kepala dok fikir.
Dahlia_Sohpia: Err..entah...mungkin sebab dia nak tengok anjing dah sampai mana?
Shah_TM: Salah!
Dahi Dahlia berkerut lagi.
Dahlia_Sophia: habis tu kenapa?
Shah_TM: cubalah fikir lagi. fikir...fikir...
Dahlia tayang muka meluat. Dah penat otak nak fikir. semua jawapan yang dia bagi, semua salah.
Dahlia_ Sophia: orang dah penat fikir. bagi tahu jelah jawapannya. *annoyed*
Tengku Shah Putra tersenyum sendiri ketika jari laju menaip untuk membalas mesej yang dihantar oleh Dahlia itu.
Shah_TM: Betul nak tahu ni?
Dahlia_Sophia: betullah. Cepat cakap...
Shah_TM: Amboi..garangnya cik Dahlia ni.. 
Dahlia memutarkan bebola matanya ke atas.
Dahlia_Sophia: cepatlah Shah. Jangan main-main lagi boleh tak? Saya out nanti.
Shah_TM: nak merajuklah tu. *Sulking*
Dahlia menggigit bibir bawah. muka dah terasa panas berbahang.
Dahlia_Sophia: mana ada. Cepatlah..
Shah_TM: ok..jawapan dia...
Dahlia menunggu beberapa ketika namun seperti biasa, Shah memang suka buat dia tertunggu-tunggu.
Dahlia_Sophia: SHAH!!*angry*
Tengku Shah Putra ketawa di hadapan skrin komputer ribanya. Boleh bayang wajah Dahlia ketika itu.
Shah_TM: ye cik Dahlia. Jangan marah-marah nanti kena jual. 
Dahlia_Sophia: biarlah kena jual pun. Cepat jawab!
Shah_TM: yelah..yelah..jawapn dia sebab kucing tak ada side mirror. Sebab tu dia kena pandang belakang. Hahahaha.
Terkebil-kebil mata Dahlia ketika membaca jawapan yang ditaip oleh Shah tu. ciss! Aku dikenakan rupanya. Hampeh punya pak cik!
Dahlia_Sophia: tak kelakar pun. :P
Shah_TM: Bila saya buat lawak? Hahahaha.
Dahlia mencebik. Namun terukir juga senyum segaris di bibir. lepas je Shah ‘culik’ dia tempoh hari, mereka dah kembali berbaik semula. Rasa macam nak hantuk kepala dekat dinding bila memikirkan yang boleh pulak dia merajuk dengan pak cik nama Shah ni sampai sebulan. Dasyat betul ye Dahlia. Kalah orang bercinta. Erk!
Shah_TM: nak dengar teka teki lagi tak?
Dahlia_Sophia: tak nak. Nanti awak kenakan saya lagi.
Shah_TM: Tak..betul. kali ni tak tipu punya. *determined*
Dahlia mencebik lagi. tengok dia hantar icon smiley tu pun dah boleh agak.
Shah_TM: nak tak ni?
Dahlia_Sophia: yelah..apa dia?
Shah_TM: Apa persamaan Michael Jakson dengan Michael Jordan?
Bibir Dahlia hampir mengukir senyuman apabila melihat soalan yang di tanya oleh Shah itu. kacang panjang je ni. Laju tangan menaip.
Dahlia_Sophia: ala senang je ni..dua-dua nama machael..kan? *determined*
Shah_TM: salah! Hahahaha.
Berkerut dahi Dahlia apabila membaca mesej yang dibalas oleh Shah itu. salah? Kenapa salah pulak? Betullah kan?
Dahlia_Sophia: kenapa salah? Betullah...
Shah_TM: Salahlah..try fikir lagi..saya tunggu...
Dahlia memuncungkan bibir. cuba berfikir sedalam-dalamnya. Dah kalau nama pun dia kata salah, apa lagi yang sama? Setahu dia Michael Jakson tu penyanyi manakala Michael Jordan tu pemain bola keranjang..kulit sorang putih sorang hitam..apa lagi yang sama?
Dahlia_Sophia: give up! Saya tak tahu...
Shah_TM: betul ni tak tahu? Dah puas fikir?
Dahlia_Sophia: hmmm..tak tahu nak fikir apa dah. So apa jawapannya?
Shah_TM: jawapannya...dua-dua michael tu tak kenal awak.*LOL*
Dahlia mencebik. Hampas double triple punya Shah. Memang sengaja nak mengenakan dia kan. arghhhh!
Dahlia_Sophia: awak ni memanglah kan. suka nak kenakan saya.*sulking*
Shah_TM: ala...merajuk ke? Janganlah... 
Dahlia_Sophia: *sulking*
Shah_TM : Dahlia... 
Dahlia menggigit bibir bawah. tubuh kembali terasa seram sejuk. Hai, baru Shah taip macam tu pun kau dah nak seram sejuk macam ni ke? Tu belum dia cakap depan-depan lagi.
Shah_TM: Dahlia..jangan macam ni. Saya gurau je..
Dahlia_Sophia: Hmmm...
Shah_TM: Jangan merajuk..nanti saya datang rumah awak, nak?
Dahlia membulatkan mata. terbayang di matanya yang Shah datang ke rumahnya sambil membawa kereta spot hitamnya itu.
Dahlia_Sophia: jangan nak mengada-ngada!
Shah_TM: Dah tu..jangan merajuk k..
Dahlia_Sophia: mana ada merajuk...
Shah_TM: betul ni? Hmmm..nak dengan satu lagi teka teki tak? :)
Dahlia membulatkan mata. pak cik ni kan! tak habis-habis ke nak kenakan orang?
Dahlia_Sophia: tak nak. Nanti awak kenakan saya lagi....lagi...dan lagi...!
Tengku Shah Putra ketawa kecil.
Shah_TM: mana ada. Kali ni betul saya tak kenakan awak. kalau awak boleh jawab, saya bagi hadiah...nak?
Dahlia terdiam sejenak. Hadiah apalah yang pak cik ni nak bagi agaknya?
Dahlia_Sophia: tak naklah. Nanti entah apa-apa yang awak bagi...
Shah_TM: lah..mana ada. Tak baik tau cakap saya macam tu.:(
Dahlia tergelak apabila meilhat icon smiley yang dihantar oleh Shah itu. macam budak-budaklah si Shah ni kan.
Dahlia_Sophia: yelahhh..sorry. apa teka tekinya?
Shah_TM: hmmm..apa benda yang jauh di mata tapi dekat di hati?
Dahlia terdiam seketika ketika membaca mesej yang dihantar oleh Shah itu. apa yang jauh di mata tapi dekat di hati? Kenapa Shah tanya soalan macam ni? Adakah Shah cuba nak cakap yang...
Shah_TM: Dahlia? Tidur ke ni?*determined*
Dahlia_Sophia: mana ada. Kejaplah...tengah fikir...
Shah_TM: lamanya fikir...
Dahlia_Sophia: mana ada lama. Baru lima minit...
Shah_TM: lima minit tu bagi saya macam lima tahun, tahu?
Dahlia menjulingkan biji matanya.
Dahlia_Sophia: over lah awak ni...
Shah_TM: sampai hati cakap saya macam tu...*sulking*
Dahlia tergelak lagi. hai, macam-macamlah Shah oii.
Dahlia_Sophia: orang tua kalau merajuk, buruk tau. *LOL*
Shah_TM: siapa orang tua? *LOL*
Dahlia_Sophia: awaklah...*LOL*
Shah_TM: sampainya hati...*Crying*
Dahlia tersenyum lagi.
Dahlia_Sophia: elelele..sedih ya..tapi awak memang lagi tua dari saya pun kan..?
Shah_TM: Yeke? umur awak berapa?
Dahlia terdiam seketika. alamak, apa nak jawab?
Dahlia_Sophia: err..awak umur berapa?
Shah_TM: Mana aci. Saya tanya dulu kan...
Dahlia_Sophia: mana saya tahu aci ada mana? Hahaha.
Tengku Shah Putra tergelak lagi. nakal sungguh si Dahlia ni.
Shah_TM: nakal ya..kalau saya jumpa awak..siaplah...
Giliran Dahlia pula tergelak.
Dahlia_Sophia: tak takut. :P. So...apa jawapan soalan awak tu tadi?
Shah_TM: Aik?belum fikir dah tanya jawapan? Come on Dahlia...
Dahlia mencebik.
Dahlia_Sophia: malaslah nak fikir. awak cakap jelah..
Shah_TM: apa ni anak dara malas-malas ni. Tak baik tau.. :P
Dahlia_Sophia: cet. Pape jelah..cepatlah cakap..
Shah_TM: jawapan dia adalahhhhhh.....
Dahlia_Sophia: apa?
Dahlia menunggu dengan penuh debaran. Walaupun dia tak pasti kenapa dia nak berdebar macam ni, namun dia tak peduli. Dia merenung skrin komputer dengan tidak sabar.
Shah_TM: jawapan dia ialah....usus! HAHAHAHA.
Usus? Kenapa usus? Apakah?
Dahlia_Sophia: usus??apa kaitan??
Shah_TM: betullah..cuba awak revise balik subjek sains yang kita belajar masa dekat sekolah dulu..tajuk pencernaan..cuba ingat balik..usus letaknya di mana? Jauh dari mata tapi dekattt di hati kan?*LOL*
Dahlia mencebik lagi. arghhhh! Gua kena beb. Sabar jelah kan. shah ni memang nak kenalah. Suka hati dia je nak buli orang kan.
Dahlia_Sophia: verry funny. Arghhh! Awak ni jahat kan! suka nak buli saya...
Shah_TM: mana ada..saya sayang tau...
Dahlia menelan air liur. Sayang? again?
Shah_TM: Dahlia?
Dahlia_TM: still here..tapi saya nak log out ni. Ibu panggil..
Tengku Shah Putra menarik nafas panjang. dia tahu Dahlia sengaja mengelak. Sengaja mengelak setiap kali dia cuba meluahkan rasa yang terpendam di hati...secara halus. Dia tahu sangat yang Dahlia milik orang lain. Tapi dia sendiri tak mampu nak menahan diri.
Shah_TM: hmm...ok..jumpa lagi..ingat saya selalu ya..jaga diri awak...untuk saya..bye..
Dahlia merenung mesej yang dihantar oleh Shah itu. kenapa Shah asyik ulang ayat yang sama. Jaga diri awak untuk saya? apa maksud ayat tersebut?kenapa dia kena jaga diri dia untuk Shah?
“Pia!”
Dahlia terkejut. Spontan dia memangkah tetingkap YM nya sebelum menoleh ke arah pintu.
“Amboi, sibuk nampak? Buat apa?” Suria menegur sambil berjalan masuk ke dalam biliknya.
“Tak buat apa. siapkan..err..assignment sikit..”
“Yeke? assignment apa? boleh aku pinjam..” Suria meletakkan beberapa buah novel dan majalah di atas meja Dahlia sebelum duduk di hujung katil tersebut.
“Etika perniagaan...”
“Oh. Aku tak ambil subjek tu...”
“Tahu pun. Kau buat apa datang sini?”
Suria mengangkat kening ketika memandang ke arah sepupunya itu.
“Sejak zaman bila aku perlu ada sebab nak datang melawat sepupu tersayang ni?”
Dahlia memutarkan bebola matanya ke atas.
“Over lah kau ni..”
“Apa pulak? Betul apa...lagi pun aku bosanlah duduk sorang-sorang dekat rumah tu...”
Dahlia berpusing ke arah Suria yang sudah pun berbaring di atas katilnya.
“Mak ngan dan pak ngah pergi mana?”
“Pergi kenduri kawan anak kawan ayah aku...”
“Yeke? dah tu kenapa kau tak ikut?”
“Malaslah..baik lepak dalam bilik sambil layan novel...” Suria menjawab selamba sambil mencapai sebuah buku yang terletak di tepi katil Dahlia itu.
“Buku apa kau baca ni?” Suria bertanya sambil menyelak helaian buku berkulit keras itu.
“Tak ada apa..cerita pasal sejarah kerajaan Indera Mahkota pada zaman 20-an. Menarik jugak..trylah baca...”
Suria membuat muka seperti mahu muntah.
“Err..thanks but no thanks. Kau tahu kan aku benci sejarah...”
Dahlia menjulingkan biji matanya.
“Su, dengan sejarahlah kita boleh belajar sesuatu..ingat, orang yang lupa sejarah takkan maju sampai bila-bila..faham?”
“Yelah..what ever..but..that is not my taste. Fullstop.”
Dahlia mengeleng sambil mengambil buku di tangan Suria tersebut.
“Bosanlah. Jom keluar...”
“Pergi mana?” Dahlia bertanya sambil meletakkan buku tersebut di tepi komputernya.
“Jalan..tengok wayang ke..shopping ke..”
“Kau belanja? Boleh?” Dahlia mengangkat kening. Suria mencebik.
“Yelahhh. Kerja nak ketuk aku je kan...”
Dahlia ketawa besar.
“Itu namanya sepupu sejati...” Dahlia mengenyitkan mata, masih lagi dengan sisa tawanya apabila melihat Suria memutarkan bebola matanya ke atas.
p/s: panjang tak teaser?hehe.

7 140 tukang karut:

Nvel Addct said...

Nk pnjg lg bole? Alahai... Asyik YM je la. Nk la gak jumpa face to face.. :p

Cahaya said...

kak nvel addct>> cinta dua darjat macam ni ler kak..hahaha :P

Manganime Ader said...

ala rindunya dgn putera makhota!!!

eifa said...

Rindu........ hehe

Anonymous said...

Cik Writer nak tanya apa status terkini novel "Dia Putera Mahkota?!

Cahaya said...

anon>>errrr...still pending?hehehe.citer ni stuck in the middle..mood kelautt hehe.

Anonymous said...

Bila nak buat novel ni? Plisss sambung lah. Seronok lah. Plis plis plis.

Post a Comment