RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Friday, March 28, 2014

Bab 5 : Te Amo Mi Amor!



Bab 5
“Adeh!” Irdina Safiya memegang pinggang yang terasa lengguh. Tubuh terasa sakit dek kerana dari pagi menyental lantai bilik air setiap bilik yang dikemas olehnya. Entah tak tahu mana silapnya, boleh kata semua bilik di country view ni bilik air dia kotor mengalahkan tandas awam. Entah apalah yang client semua tu buat dalam bilik air tu. Tu tak masuk lagi dengan pasir sana sini. Atas katil pun ada pasir apa citer? Haih.
“Malam nanti Adi balik makan. Ye mak Adi tak lupa punya...”
Telinga Irdina Safiya tiba-tiba menangkap entah suara siapa tidak jauh darinya itu. Dia yang sedang menjinjing baldi dan juga mop itu kelang kabut berjalan apabila dia mula menyedari milik siapa suara tersebut. Tak lain dan tak bukan..
“Mak, nanti Adi telefon lagi. Assalamualaikum...” Adi memutuskan talian setelah mendengar jawapan salam ibunya di sebelah sana. Mata dikecilkan ke arah Irdina Safiya yang kelihatan begitu susah payah berjalan laju-laju dengan tangan menjinjing baldi penuh dengan air.
“Irdina!”
Spontan Irdina Safiya berhenti melangkah. Dia menggigit bibir bawah. Dalam hati berkira-kira sama ada nak berjalan terus atau berpusing ke arah si pemanggil. Aci tak nak buat-buat tak dengar dan jalan je terus macam tak ada sesiapa di situ?
“Irdina!”
Rasanya dia tak mempunyai sebarang pilihan pun. Niat hati nak mengelak dari bertembung dengan mamat ni. Alih-alih kantoi jugak. Perlahan-lahan dia memusingkan badan. Baldi yang mengandungi air kotor bekas dia mengemop lantai koridor tadi itu diletakkan di atas lantai. Sakit tangan wooo pegang lama-lama macam ni.
“Awak dari mana?” Encik Adi yang sudah berdiri di hadapannya itu bertanya.
“Bilik tu...” Irdina Safiya menunjuk ke arah bilik yang baru sahaja dibersihkan tadi.
“Nak pergi mana?”
“Nak pergi kolam. Jumpa Kak Mar...”
“Buat apa jumpa Kak Mar?”
Irdina Safiya terdiam sambil menggigit bibir. Jangan banyak tanya boleh tak? Pantang betul tok nenek aku orang banyak tanya macam ni. Huh.
“Nak tolong Kak Mar cuci kolam.”
“Kenapa tak ikut jalan sana? Bukan ke lebih dekat?”
Irdina Safiya menggigit bibir lagi. Aku nak mengelak dari jumpa kaulah. Sebab tu tak lalu sana.
“Saja nak ambil angin.” Irdina Safiya menjawab perlahan. Tak lojiklah Fiya alasan kau tu. ish!
Encik Adi mengangkat kening. Boleh nampak riak tak percaya di wajah lelaki itu. Hey, lantaklah kau nak percaya ke tak. Bukan masalah aku pun!
“Awak mengumpat saya dalam hati ye?”
“Hah?” Spontan Irdina Safiya mendongak memandang ke arah wajah lelaki itu. Ngeee! Biar betul mamat ni? Dia memang boleh baca fikiran orang ke?
“Tak apalah. Pergilah buat kerja awak tu. Nanti lama pulak Kak Mar tunggu...” Encik Adi berkata sebelum melangkah berlalu dari situ. Irdina Safiya masih tercegat berdiri di situ.
“By the way....” Encik Adi kembali berpusing. Mata lelaki itu tepat merenung ke arah Irdina Safiya.
“Tak baik mengumpat orang dalam hati. Berdosa..”
Zappp! Terasa seperti kena simbah dengan air dalam baldi ketika telinga menangkap kata-kata penuh sinis lelaki itu. Arghhh! Mohd Adi Rayhan. Awak memang sengaja mencari pasal!

                                                                          ***


I let it fall, my heart,
And as it fell you rose to claim it
It was dark and I was over
Until you kissed my lips and you saved me

Langkah kaki Irdina Safiya terhenti seketika ketika mata memandang sepasang kaki berseluar panjang berwarna hitam di hadapan matanya. Mata tajam mengecam jenama kasur Dr Martens yang tersarung di kaki yang sedang berdiri di hadapannya itu. Spontan Irdina Safiya mendongak. Glup!
“Siapa yang kiss awak malam-malam ni?”
Irdina Safiya menelan air liur berkali-kali. Matilah! Macam mana boleh terserempak dengan mamat ni dekat sini? Bukan ke dia dah balik pukul enam tadi?
“Errr. Tak...maksud saya..err...”
Encik Adi menelengkan kepala ketika memandang ke arah Irdina Safiya dari atas ke bawah. Senyum senget terukir di bibir lelaki itu.
Dahi Irdina Safiya berkerut apabila melihat lelaki itu merenungnya dari atas ke bawah. Hey, ni dah lebih. Tengok orang macam tak pernah tengok orang tu kenapa? Korek biji mata tu baru tahu.
“Buat apa kat luar ni?”
Irdina Safiya menggigit bibir. Arghhh pleaselah! Ingat aku budak-budak ke semua benda nak kena report pada dia?
“Tak buat apa. Saja jalan-jalan ambil angin. Kalau tak ada apa-apa, saya masuk dulu. Encik pun jalan hati-hati. Kalau jatuh bangun sendiri...” Selamba Irdina Safiya menutur sebelum berlalu dari situ.
“Irdina...”
Langkah kaki Irdina Safiya terhenti. Mata dipejam cuba mengawal rasa geram. Irdina! Irdina! Irdina! Tak boleh ke kalau tak panggil aku dengan nama tu?
“Ada apa lagi ni encik Adi? Saya mengantuk ni. Nak masuk tidur.”
Spontan encik Adi melihat jam di tangan.
“Awal lagi ni. Isyak pun tak masuk lagi dah nak tidur ke?”
Zap! Terasa muka kena lempar dengar pasir.
“Pape jelah. Ada apa panggil saya?”
“Saya ingat awak tak suka saya panggil awak dengan panggilan tu?”
Irdina Safiya memutarkan bebola matanya ke atas.
“Verry funny. Dahlah. Saya nak masuk dulu...”
“Irdina...”
Irdina Safiya mengetab bibir.
“Yes encik Adi Rayhan?”
“Awak nampak cute...”
“Hah?” Irdina Safiya terpingga-pingga dengan kata-kata diluar dugaan itu. Mamat ni demam ke apa?”
“Saya kata awak nampak cute dengan pijama tu. Hello Kitty tu memang sangat sesuai dengan awak...” Encik Adi menjawab sambil tersenyum sinis sebelum lelaki itu berlalu melangkah meninggalkan tempat itu. Irdina Safiya spontan memandang ke bawah. Mata terpaku memandang pijama hello kitty yang tersarung di tubuhnya. Oh.My.Lord! Irdina Safiya, what have you done?!

                                                                                    *** 

“Dina? Awak nak ke mana tu?”
“Eh Mila. Saya nak balik dorm. Baru lepas makan. Ingat nak tidur kejap sebelum masuk kerja balik. kenapa?”
“Hmm, boleh tolong saya kejap tak?”
“Tolong apa?” Tanya Irdina Safiya sambil berjalan mendekati kaunter.
“Tolong jaga kaunter lima minit boleh? Saya tak tahan nak ke tandas ni.” Mila menjawab sambil mengerutkan dahi. Barangkali sudah lama gadis itu menahan diri dari ke bilik air. Memang dia sedia maklum yang kaunter pertanyaan tidak boleh ditinggalkan tanpa dijaga.
“Oh, okey. No prob. Pergilah...”
“Thanks Dina.” Jawab Mila sambil tergesa-gesa berlalu dari situ sambil tangan memegang perutnya. Agaknya memulas lah tu.
Irdina Safiya membelek-belek buku log yang tersusun di atas meja pendaftaran tersebut. Di dalam buku log tersebut tercatat senarai maklumat pengunjung seperti nama, nombor kad pengenalan, tarik keluar dan masuk, nombor bilik dan juga nombor telefon. Dalam hati tertanya-tanya kenapa mereka tidak menggunakan sistem yang lebih sistematik untuk menyimpan data pengunjung. Kenapa tak simpan dalam komputer je. Bukankah lebih mudah dan efisyen? Tak perlulah nak menulis bagai semua ni. Irdina Safiya mengomel sendiri sambil meletakkan kembali buku log tersebut di atas meja. Dia menjeling jam lagi. Hmm, lambat lagi ke Mila ni? Mata nak mengantuk dah ni. Irdina Safiya menahan mulut yang sudah beberapa kali menguap.
KRINGG!
Irdina Safiya memandang ke arah telefon yang terletak di atas kaunter tersebut dengan teragak-agak. Alamak! Macam mana ni? Nak angkat ke tak nak? Kalau nak angkat, nak cakap apa? Irdina Safiya menggaru kepala yang tidak gatal. Tidak tahu apa yang perlu dia lakukan. Baru sahaja dia berkira-kira mahu mengangkat gagang telefon tersebut, deringan telefon itu terhenti. Belum lama Irdina Safiya melepaskan keluhan lega, telefon berbunyi sekali lagi. Sambil menggigit bibir bawah, dia mengangkat gagang telefon tersebut sebelum Adiawa ke telinga.
“Err..hello?”
“Helo, ni De’Cinta Beach Resort ke?”
“Errr ya. Err...ada apa-apa yang saya boleh bantu?” Tanya Irdina Safiya tergagap. Sesekali dia menjeling ke arah koridor yang menghala ke arah tandas tempat. Mana Mila ni?
“Saya nak tempah bilik. Berapa harga bilik untuk keluarga?”
“Errr, kejap ye encik.” Kelang kabut Irdina menjawab sambil tangan mengagau buku-buku log yang tersusun di atas meja kaunter tersebut. Sehelai demi sehelai halaman diselak secara rambang untuk mencari senarai harga bilik namun hampa. Tak jumpa pun!
“Lambat lagi ke cik?”
“Err, kejap ye cik. Saya tengah semak harga bilik...” Jawab Irdina Safiya kalut. Peluh sudah mula mengalir di dahi. Tangan masih laju menyelak halaman-halaman buku log yang berterabut di situ. Mana senarai harga bilik ni??
“Takkan awak tak tahu harga bilik dekat situ? Bukan ke tu kerja awak? Benda kecik macam tu pun takkan tak boleh nak ingat? Makan gaji buta ke apa?” tanya orang di sebelah sana dengan nada yang agak marah. Tangan Irdina Safiya yang sedang menyelak halaman buku log itu terhenti. Terasa panas telinga apabila mendengar kata-kata lelaki itu.
“Maaf encik. Saya ni bukan kerja jaga kaunter. Saya ni tukang cuci je. Kerja saya bersihkan bilik. Saya mana tahu harga bilik-bilik dekat sini sebab itu bukan kerja saya. Kalau encik tak suka, encik boleh telefon resort lain okey. Bye!” Irdina Safiya menjawab geram sebelum menghempas telefon tersebut. Dada turun naik menahan kemarahan. Mata dipejam cuba menenangkan hati.
“Irdina, masuk pejabat saya sekarang...”
Spontan Irdina Safiya membuka mata. Dia menoleh memandang ke arah Encik Adi yang entah bila muncul di situ. Irdina Safiya menelan air liur. Adakah Encik Adi dengar apa yang dia katakan dalam telefon tadi? Matilah! Matilah!

#TERUSKANBERDOAUNTUKMH370.

5 140 tukang karut:

Nvel Addct said...

Oh no... Kantoi! Awat la dia x jwb elok2..? :))

baby mio said...

best.

salmi fasliena said...

lagi...tak cukup la writer...tak puas baca...sambung lagi...

Cahaya said...

salmi>>yang ni pun nanti sy up..baru lagi tulis ni.

Shamsul Ajizi said...

Bila nk smbg citer ni?

Post a Comment