RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Thursday, June 20, 2013

TEASER : Seandainya Aku Jatuh Cinta Lagi



TEASER : 
“Haikal, salam papa dulu..” Ariana berkata ke arah Haikal yang sibuk bermain mainan di tangan. Haikal berjalan terkedek-kedek ke arah along sebelum menyalami tangan papanya itu. Pipi Haikal dikucup perlahan oleh along.
“Mia sayang...” Along mencium pipi Mia yang didukung oleh Ariana itu. Ariana hanya melihat aksi anak beranak itu. Penyayang juga along ni walapun muka tu nampak tegas.
“Along, jaga diri baik-baik...” Ariana pula tunduk mencium tangan alongnya.
“Yelah. Adik tolong tengok-tengokkan budak-budak ni tau. Kak Suri tu macam tak berapa sihat.” Along sempat berpesan. Ariana hanya mengangguk.
“Babai papa...” Ariana mengangkat tangan Mia dan melambaikan tangan anak kecil itu ketika along berjalan menuju ke balai berlepas domestik.
“Mak su, papa nak pergi mana?” Haikal bertanya. Tangan tak lepas dari mainan robotnya. Sebelah tangan lagi memegang tangan Ariana.
“Papa kena pergi Sabah. Ada kerja dekat sana...” Ariana menjawab sambil mereka berjalan keluar dari lapangan terbang tersebut.
“Mak su, boleh tak Haikal nak beli robot lagi. Robot ni dah patah...” Haikal yang duduk di belakang itu berkata sambil menghulirkan robot yang telah hilang tangan dan kakinya itu. Ariana yang baru sahaja meletakkan Mia di dalam baby seat di tempat duduk hadapan bersebelahan tempat duduk pemandu itu menoleh ke arah patung tersebut.
“Okey, tapi Haikal kena janji dengan mak su...”
“Janji apa?” Haikal petah bertanya. Dah nama pun anak peguam. Cakap tu petah je.
“Haikal kena janji kena dengar cakap mama, cakap mak su. Boleh?”
Haikal mengangguk. Ariana tersenyum sebelum menarik tali pinggang keledar. Engin kereta Honda Accord milik along itu dihidupkan sebelum dia memandu keluar menuju ke pusat beli belah. Setelah memakirkan kereta, Ariana keluar dari kereta menuju ke bonet belakang. Stoller Mia dibawa keluar. Rasa macam tak larat je nak dukung Mia ni nanti. Setelah memastikan Mia selesa berada di dalam stoller tersebut, dia memimpin tangan Haikal dan menolak stoller Mia masuk ke dalam pusat beli belah tersebut. Mereka terus menuju ke tingkat tiga yang menempatkan kedai-kedai menjual barang-barang permainan kanak-kanak.
“Haikal nak yang mana?” Ariana bertanya sambil memilih mainan yang berada di situ. Mia di dalam stoller pula sudah tidur.
Haikal masih sibuk memilih mainan yang disukainya. Ariana pula melayan dengan penuh sabar. Sesekali dia menjeling ke arah Mia yang sedang nyenyak tidur itu. Mujur anak saudaranya itu masing-masing tak meragam. Bimbang juga kalau ada yang buat perangai tengah-tengah ramai orang ni.
“Mak su, Haikal nak yang ni...” Haikal menghulurkan mainan robot yang agak besar ke arahnya. Ariana yang sedang memilih mainan untuk Mia itu menoleh.
“Jom, kita pergi bayar dulu...” Ariana menolak stoller perlahan menuju ke kaunter bayaran. Tak sedar yang Haikal masih berdiri di situ dan membelek mainan lain pula. Dah nama pun budak-budak, mana boleh berenggang dengan mainan yang macam-macam jenis itu.
Thanks..” Ariana berkata ketika penjual menghulurkan plastik berisi mainan Haikal dan Mia itu. Dia segera menolak stoller keluar dari kedai apabila dirasakan kedai tersebut semakin ramai orang. Risau kalau-kalau Mia terjaga pula.
“Haikal...eh mana pula budak Haikal ni?” Ariana berpusing ke belakang. Dia mula rasa cemas apabila Haikal tidak berada di belakangnya seperti yang dia sangkakan.
“Haikalll..!” Ariana memanggil nama anak saudaranya itu agak kuat. Nak tolak stoller masuk ke dalam bimbang Mia terjaga pula. Dia yakin yang Haikal masih berada di dalam kedai tersebut.
“Haikallll...” Ariana memanggil nama Haikal lagi. Rasa cemas yang semakin mencengkap hatinya itu membuatkan dia bertekad mahu masuk juga ke kedai yang semakin sesak itu. Tak kisahlah kalau Mia terjaga dan menangis pun, sekurang-kurangnya Mia masih selamat berada dengannya.
“Aduhhh...”
Sorry...” Ariana memandang kaki yang dilanggar dengan stoller Mia itu ketika dia berpusing menolak stoller Mia dengan kelang kabut tadi.
Sorry encik. Saya tak...” Ariana ternganga apabila melihat siapa yang sedang berdiri di hadapannya itu. Dahi lelaki itu berkerut manahan sakit barangkali.
“Kelang kabut macam dulu jugak...”
Ariana menelan air liur. Tak sangka boleh jumpa Akmal dekat sini.
“Awak buat apa dekat sini?” Akmal bertanya sambil mata memandang ke arah Mia yang masih lena itu. Kening dia terangkat. Ariana dah kawin ke? Dah ada anak?
Ariana tidak menjawab. Dia lebih risaukan Haikal yang masih berada di dalam. Akmal memandang ke arah Ariana yang agak gelisah itu sebelum turut sama memandang ke arah kedai permainan itu. Ariana sedang tunggu seseorang? Suami ke?
Ariana menolak stoller mahu masuk ke dalam namun rasanya agak mustahil nak masuk ke dalam kedai tersebut sambil menolak stoller. Sesak macam sardin dalam tin.
“Awak nak pergi mana ni?” Akmal masih bertanya lagi. Ariana masih tidak menjawab. Otak ligat berfikir dan dia tak ada pilihan lain lagi.
“Errr, boleh tolong kejap? Tolong tengokkan Mia. Saya nak masuk ke dalam...” Ariana berkata tanpa memandang wajah Akmal. Dia berjalan laju masuk ke dalam kedai. Akmal yang masih berdiri di luar kedai tersebut agak terpinga-pinga. Pertama kali jumpa Ariana depan-depan tapi Ariana dah buat perangai pelik. Lima minit kemudian, Ariana keluar sambil mendukung seorang budak lelaki. Mulut Ariana tidak henti-henti memujuk anak kecil yang sedang menangis itu. Kening Akmal terangkat lagi. Ariana dah ada dua orang anak?
“Lain kali jangan hilang macam tu je tau. Risau mak su...” Ariana menyapu air mata yang membasahi pipi Haikal itu.
Mak su?
Ariana baru tersedar akan kehadiran Akmal itu. Tiba-tiba jantung berdegup kencang.
“Err, thanks for help..” Tergagap Ariana berkata. Akmal masih memandang wajah Ariana tanpa berkelip.
“Anak awak ke?” Akmal bertanya sekadar menduga. Macamlah dia tak tahu yang Ariana membahasakan diri sebagai mak su tadi. Ariana menggigit bibir. Nak jawab apa ni? Nak mengaku ke tak?
“Err, ya. Err...anak...” Tergagap Ariana menjawab. Dah namanya nak menipu memanglah tergagap. Tapi memang betul pun. Haikal dan Mia tu kira kan anak saudara dia. Kira dia cuma tak sebut ‘saudara’ je. Kira tak adalah menipu sangatkan.
Akmal cuba menahan senyum di bibir. Dia nak tengok sejauh mana permainan Ariana.
“Mak su, Haikal lapar...”
Ariana telan air liur. Aduh. Kantoi terang-terangan.
Senyum yang cuba ditahan sejak dari tadi terlepas juga. Ha kan dah cakap. Tak sempat nak tengok sejauh mana Ariana nak ‘main’ pun. Kantoi terus.
“Ish Haikal ni. Buat kantoi je...” Ariana berkata di dalam hati.
“Saya tak tahu pula ada anak yang panggil emaknya sebagai ‘mak su’.?” Akmal berkata separuh menyindir. Ariana menggigit bibir.
“Bukan urusan awak..” Ariana menjawab geram. Nampaknya Akmal memang tak berubah. Perangai macam dulu juga. Ingatkan dah pakai smart macam tu, berubahlah jugak perangai tu. Ini tak. Sama je. Huh.
Anyway. Thanks again for your help. Nice to meet you. Saya balik dulu...” Ariana berkata sebelum melangkah. Tangan sudah mula menolak stoller Mia namun Akmal menahan dengan kaki. Ariana merenung tajam ke arah Akmal.
“Nantilah. Saya tak habis cakap lagi ni...”
“Awak nak cakap apa lagi?” Ariana bertanya tidak sabar. Seboleh-bolehnya dia mahu menjauhkan diri daripada Akmal. Dia tak nak kenangan lalu dan rasa cinta yang tak pernah padam dalam hatinya terhadap Akmal itu bakal memberi masalah pada dia.
“Ini Haikal ke?” Akmal bertanya tanpa menjawab soalan Ariana tadi.
“Haikal, ingat lagi tak uncle?” Akmal merendahkan badan ketika memandang ke arah Haikal yang masih didukung oleh Ariana itu. Ariana menelan air liur. Jarak antara Akmal dengan dia hanya dua langkah je. Haikal pula hanya terkebil-kebil memandang wajah Akmal.
“Mana dia nak ingat. Masa awak datang dulu dia baby lagi...” Spontan Ariana menjawab. Akmal mengangkat kening. Ingatkan Ariana dah lupa tentang hal itu.
Ariana terdiam apabila menyedari yang dia sudah mula nak ungkit kenangan lama. Stop it Ariana. Benda yang lepas jangan dikenang kalau tak nak merana lagi.
“Oh, yeke? kalau macam tu, boleh kita berkenalan? Nama uncle, uncle Akmal. Nama Haikal siapa?” Akmal bertanya sambil buat lawak sengal dia. Dah tahu nama si anak kecil tu lagi mahu tanya. Haikal menghulurkan tangan mahu menyambut salam yang dihulurkan oleh Akmal itu. Haikal mencium tangan Akmal sebelum memandang wajah Ariana dengan mata bulatnya.
Good boy. Baik macam mak su dia..” Akmal berkata sambil tersenyum mengusik. Ariana menjeling. Tak payah nak bodek sangatlah.
“Haikal nak makan KFC tak? Uncle belanja...”
Laju Haikal mengangguk. Bulat mata Ariana merenung wajah Akmal.
“Eh, tak payahlah Haikal. Kita balik makan dekat rumah. Penat je mama masak nanti, ya sayang...” Ariana cepat-cepat memujuk Haikal. Tak sanggup nak melanjutkan pertemuan dengan Akmal. Sekarang ni pun jantung dah tak reti nak duduk diam. Asyik dup dap je.
Haikal memandang wajah Ariana dengan raut wajah seperti mahu menangis kembali membuatkan Ariana mengelabah. Mahu tak mengelabah kalau si Haikal ni mengamuk dekat tengah-tengah orang ramai macam ni.
“Jom ikut uncle...” Akmal menghulurkan tangan ke arah Haikal. Haikal memandang wajah Ariana sebelum tangan turut dihulurkan ke arah Akmal. Mahu tak mahu terpaksalah Ariana melepaskan Haikal yang mahu didukung oleh Akmal itu. Hai bertuah betul si Haikal ni.
Ariana menolak stoller dan mengekori Akmal yang sedang berbual dengan Haikal itu. Cakap pasal apa pun tak tahulah. Dalam hati terselit rasa kagum terhadap Akmal yang pandai melayan anak kecil seperti Haikal itu. Barangkali Akmal sudah ada pengalaman layan budak-budak kot. Entah-entah selama empat tahun ini, anak Akmal dah ada dua tiga orang agaknya. Ariana menarik nafas panjang. Agak pedih juga hatinya apabila membayangkan apa yang berada di dalam fikirannya ketika itu. Akmal sebagai seorang ayah dan dia bukanlah ibu kepada anak-anak itu.
“Mak su. Cepatlah. Haikal dah lapar ni...”
Ariana tersedar apabila Haikal menjerit memanggil namanya. Rupanya dia sudah tertinggal jauh di belakang. Spontan tangan laju menolak stoller Mia menghampiri Akmal dan Haikal yang berdiri menunggunya di hadapan restoran KFC tersebut.
“Bila balik Malaysia?”
Tangan yang sedang menyuap Haikal makan itu terhenti seketika.
“Bulan lepas...”
“Oh...”
Senyap.
“Sekarang tengah buat apa?Kerja mana?”
“Tak buat apa. Tak kerja lagi...”
“Yeke? kenapa?”
“Saja...”
Senyap lagi.
“Duduk dengan siapa di KL?”
“Along...”
“Along?”
“Hmm...”
“Ayah Haikal?”
“Hmm...”
Senyap lagi.
“Awak sihat?”
“Awak nampak saya dekat mana sekarang? Mestilah sihat..” Ariana menjawab. Tangan lincah mengasingkan kulit ayam dengan isinya.
“Kenapa asingkan kulit dengan isi?” Akmal bertanya.
“Haikal tak suka makan kulit ayam..”
“Oh, yeke. Kenapa?”
Ariana menjeling ke arah Akmal. Yang sibuk sangat nak tahu tu kenapa? Banyak sangat tanya. Makan jelah. Ariana mengomel di dalam hati.
“Marah nampak...”
“Taklah. Suka lagi ada.” Ariana menyindir. Rimas sebenarnya berada di situ bersama-sama dengan Akmal.
“Salah ke kalau saya cuma nak bertanya khabar kawan lama?”
Ariana menggigit bibir. Pedih hatinya apabila mendengar Akmal menyebut dia sebagai ‘kawan lama’.
“Awak....dah kawin ke?” Akmal bertanya perlahan. Mata mencuri-curi memandang jari Ariana yang kosong itu. Hmm, macam belum kawin. Dia menjeling pula pergelangan tangan Ariana yang ditutupi dengan baju lengan panjang. Manalah tahu suami Ariana ni tak bagi cincin masa nikah tapi bagi gelang ke kan. Jantungnya seolah-olah terhenti seketika ketika matanya jatuh pada gelang emas putih yang tersarung di tangan kanan Ariana. Ariana masih memakai gelang tersebut setelah sekian lama? Kenapa?
“Itu...bukan urusan awak.” Ariana menjawab perlahan. Agak terkejut dengan soalan berani mati daripada Akmal tu. Mentang-mentanglah dia dah kawin, selamba je nak tanya soalan sensitif macam tu pada dia.
“Ariana...”
Jantung Ariana kembali berdegup kencang. Sudah lama dia tak dengar Akmal memanggilnya dengan nada begitu. Seolah-olah Akmal yang sedang berada di hadapannya itu sekarang adalah Akmal yang dulu. Akmal yang suatu ketika dahulu masih mencintainya.
“Haikal, cepat makan. Kejap lagi nak balik. Nanti mama risau...” Ariana berpura-pura sibuk melayan Haikal makan. Sesekali dia menjeling ke arah Mia yang masih nyenyak tidur di dalam stoller.
Akmal menarik nafas panjang. Dia tahu Ariana masih marah padanya dan dia tak nak terburu-buru. Lambat laun Ariana akan tahu juga kebenarannya.

P/S: MOOD MALAM MALAM N PLUS RINDU AKMAL + ARIANA. SO TERIMALAH POST INI. :p

29 140 tukang karut:

Cik Atin said...

yay

Cahaya said...

cik atin>> :)

norma yusof said...

Rindu kat akmal ♥ ariana

Cahaya said...

norma>> sebab tu kita post pasal akmal + ariana. heee..

Nira Md.Jaffar said...

wahhhh ada teaser..best..rindu kat ariana n akmal..bile mrk nk bercinta semula ni..huhuhu..kalu kawin lg best kan..kihkihkih

Cahaya said...

nira>>hmmm.sume nk mereka bercinta balik..nampaknya ramai yg patah hati nanti..heeee.

nurul nuqman said...

biarkanje la mereka bercinta semula,ngee,rindu ksh ariana n akmal ni :)

Cahaya said...

nurul>>hope dpt buat mereka bercinta smula..heee..

Munirah Nayra said...

bile novel di cetak kan? tak sabar laa..

Cahaya said...

munirah>>insyaAllah..kalau ada rezeki, akan saya umumkan nanti. :)

Eit@ mohamad said...

Cahaya..... thank u ..... tp yg ni akk dh baca la sayang xde yg terbaru lg ke

Cahaya said...

kak eita>> heee dah baca ek..hehe..insyaAllah nanti sy akan post yg lain laks. :)

Eit@ mohamad said...

Akk tunggu novel hihihi xsabar nii

Cahaya said...

kak eita> sy pon tak sabar..hikhik..

mala kadir said...

citer ni best.saya suka watak2 dlm novel ni.saya suka pada watak akmal.novel ni antara novel yg saya sayang.tahniah sis bjaya buat citer yg best sanggatx3

Cahaya said...

mama>>thanks dear. tersenyum sy bila baca komen awak ni walaupun tengah stress.heeee :)

mala kadir said...

sama2.saya komen ape yg saya rasa.jgan la stress

Cahaya said...

mala>>hehe..tulah. lately serabut sikit so bila baca komen2 membina macam awk bagi tu rasa hilang sikit stress heeee.

mala kadir said...

jgn la stress.tak best la.saya tak sabor nak tggu n3 dia putra mahkota ni

Anonymous said...

besstt!!!!biar betu??l lola suka watak akmal,tahnia cahaya ceritanya penuh warna warni buatkn jiwa lola jadi muda.hehee...

Cahaya said...

anon>> thanks dear. boleh dapatkan novel ni ya tajuk MURIDKU SUAMI AKU? under Fajar pakeer.

razin ulfah zahab said...
This comment has been removed by the author.
razin ulfah zahab said...
This comment has been removed by the author.
razin ulfah zahab said...

Novel muridku suamiku ni dh xde lg kan... puas cari xjmpa..sedih je rasa...

Cahaya said...

razin>>ada lagi dear. dekat pasaran maybe tak ada kat certain tempat.untuk pengetahuan sis novel ni masih ada lagi dan sudah masuk cetakan ke sembilan bulan ini. kalau nak senang boleh belo direct aje dengan penerbitan fajar pakeer. just search aje penerbitan fajar pakeer kat fb dan pm mereka. free postage aje. :)

razin ulfah zahab said...
This comment has been removed by the author.
razin ulfah zahab said...

Tq dear....

razin ulfah zahab said...

Tq dear....

Nur Farahiyah said...

hai... nak tanya... cerita MSA ni... ada book 2 ke? ataupun dalam novel MSA tu memang dah happy ending buat Ariana dan Akmal?

Post a Comment