RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Sunday, March 31, 2013

Border Lace Murah

Assalamualaikum...
lah ni aku baru je balik dari bershopping. shoppinglah sangat kan. minggu ni memang sabtu dan ahad aku keluar. penat ya ampum. sabtu aku kelaur dengan mak pergi cari kain nak buat baju raya. ahad pulak ie hari ni aku keluar dengan akmal. jeles tak jeles tak?eheheheh. sebenarnya hari ni aku keluar dengan matlamat dan satu tujuan iaitu nak servey border lace untuk dijahit di baju peplum aku. orang sibuk nak berlace aku pun sibuk jugak nak. aku ada servey dekat tenet. mak aii mahalnya semeter boleh sampai rm 40 ke atas. boleh dapat sepasang baju tu kalau yg ready made. huhuhu. so tadi aku jalan2 pastu aku mesej ada akak opis aku tanya mana nak cari lace sebab dia rajin jahit tudung sendiri. dia kata semeter ada yg rm 2.50. aku macam terkejut hah murahnye? dia kata tu pun bg dia dah mahal. so aku pon pergilah ke tempat kejadian dan jengjengjeng. memang heaven betul bagi sesiapa yang nak kawin. semua kelengkapan ada kat situ. tetiba feeling macam nak kawin je. heee. so aku pun pergilah cari lace yg agak2 sama baju dengan baju aku. aku cari yg pink n baby blue. semeter tak sampai rm10 uallls. murah kan? next time aku nk datang lagi nak beli lace warna pink sebab nak tampak dekat tudung bajet mcm orang nak kawin untuk di pakai di pagi raya. heee.



ni lah border lace yg aku beli. simple je kan. baju tak siap lagi aku dah mengelepar cari border lace.
haha. bulan depan dua pasang peplum aku siap. tak sabar nak jahit. nanti kalau 
terbukak hati aku nak upload baju-baju tu, aku upload kat blog okey.

p/s: to reader yang mengikuti novel bersiri SAJCL, Akmal kirim salam sayang  :P.

Saturday, March 30, 2013

Muridku Suami Aku?(Bab 25)


Bab 25

Ariana menarik nafas panjang dibelakang pentas. Selesai sudah persembahan pelajar dibawah bimbingannya tadi. Alhamdulillah, mujur semuanya berjalan seperti yang dirancang. Rata-rata persembahan tersebut mendapat pujian dan tepukan gemuruh sehingga ada guru-guru yang mengalirkan air mata. Tak sia-sia pelajar-pelajar tersebut menghabiskan masa berminggu-minggu setiap petang semata-mata untuk membuat persembahan pada hari tersebut. Setelah memastikan semua telah selesai di belakang pentas, Ariana mengambil keputusan mahu turun ke dewan untuk menonton persembahan seterusnya. Dengarnya ada persembahan dikir barat. Teringin pula nak tengok.

Ariana tertinjau-tinjau ke arah barisan hadapan yang menempatkan guru-guru. Seketika kemudian, dia ternampak kelibat Suzi yang sedang duduk dua baris dari tepi. Laju kaki di hala menuju ke arah Suzi. Suzi menoleh apabila dirasakan seperti ada seseorang yang duduk di sebelahnya.
“Persembahan apa lepas ni? Dikir barat ke?” Ariana bertanya sambil mata memandang ke arah pentas. Tabir labuh masih belum dibuka, menandakan persiapan di atas pentas sedang dilakukan untuk persembahan seterusnya.
“Ye kot. Kalau ikut atur cara pada kertas ni, memang dikir barat...” Suzi menjawab sambil membaca kertas aturcara majlis yang diedarkan pada awal majlis tadi. Ariana tidak menjawab. Setelah menunggu beberapa minit, pengacara majlis mengumumkan persembahan seterusnya akan bermula sebentar sahaja lagi namun tidak disebutkan pula persembahan apa.
Rahang Ariana hampir jatuh beberapa inci apabila tabir pentas dinaikkan perlahan-lahan. Rasa macam tak percaya dengan apa yang dia lihat sekarang. Dada tiba-tiba berdebar.
I want to dedicate this song to my special one...” Suara Akmal bergema di seluruh dewan itu benar-benar buat dia hampir diserang sakit jantung. Dia segera mencapai kertas aturcara majlis dari tangan Suzi dan menelitinya satu persatu. Tak ada pula tertulis yang akan ada band performance dari geng enam jahanam. Suzi di sebelah dah tayang muka nak mengusik namun Ariana cuba berlagak selamba walaupun jantung dah tak reti nak duduk diam.
This is for you..Hasrat...” Akmal berkata sebelum mula memetik gitar diikuti dengan ahli kumpulan yang lain. Ariana menelan air liur apabila Akmal mula menyanyikan lagu tersebut.
Kasihku,
Ingin ku menyatakan
Hasrat ikhlas di hati ini
Mungkinkah luahan dapat diabadi
Bagaimana harus nak ku buktikan
Tak terdaya nak ku melafazkan
Hanyalah satu keikhlasan diri

Suzi di sebelah dah sengih kerang busuk sambil mencuit pinggangnya. Ariana menepis tangan Suzi sambil merenung tajam ke arah teman serumahnya tanda amaran namun dalam masa yang sama, muka dah panas berbahang. Tak berani dia nak angkat muka memandang ke arah Akmal yang seperti asyik merenung kearahnya apabila menyanyikan lagu tersebut. Dia berdoa supaya Akmal tidak melakukan perkara yang boleh membocorkan rahsia mereka. Kalau tak, memang nahaslah.

Ariana merenung wajah pada cermin di dalam tandas bilik guru. Rasa macam cacing kepanasan sahaja bila berada di dalam dewan tadi. Suzi pulak tak habis-habis nak mengusiknya sambil tayang senyum nakal. Rasa tak tahu mana nak tala muka ini. Rasa macam seolah-olah seisi dewan itu tahu yang Akmal menujukan lagu tersebut padanya walaupun Akmal tidak menyebut namanya. Mujurlah. Kalau tak, mahu dia pengsan kat situ pula. Entah macam manalah Akmal boleh terfikir nak buat persembahan hari ni. Memang pakai redah jelah mamat samseng tu. Tak makan saman betul. Nasib baik tak kecoh. Ariana mengeleng kepala. Akmal ni memanglah. Semua pakai belasah je ikut suka hati dia. Bukan nak fikir dulu sebelum buat apa-apa. Dia mengeluh perlahan. Kalau hari-hari dia menerima kejutan macam ni, mahu boleh kena tekanan darah tinggi.
Ariana membuka kepala paip sebelum membasuh tangan. Jam di tangan dijeling sekilas. Hampir pukul 2.30 petang. Barang kali semua guru-guru dan pelajar dah balik. Majlis tadi pun habis awal dalam pukul 1.30. lepas habis je majlis sambutan hari guru tadi, terus dia ke surau untuk solat zohor lepas tu barulah dia tergerak nak ke tandas. Debar di dada tak hilang lagi gara-gara Akmal. Setelah dirasakan terlalu lama berada di dalam tandas tersebut, Ariana keluar dari tandas lalu berjalan menuju ke bilik guru untuk mengambil beg tangannya. Tergerak hati untuk melihat HTCnya, Ariana mengeluarkan HTC dari dalam beg tangan sebelum menyentuh skrin telefon tersebut. Hmm, ada sepuluh miss calls daripada Akmal. Entah apalah yang budak tu mahu. Tak cukup lagi ke nak buat dia naik segan? Ariana menyentuh skrin untuk membaca mesej yang juga dihantar oleh Akmal tadi.
‘Dtg belakg blk muzk skg’
Ariana hanya merenung mesej yang dihantar oleh Akmal itu tanpa perasaan. Tak terasa pula mahu menemui Akmal sekarang. Malu pun tak hilang lagi. Baru sahaja dia mahu memasukkan HTC kembali ke dalam beg tangan, HTC bergegar. Mesej daripada Akmal lagi.
‘sy akn tgu smpi awk dtg’
Ariana mengeluh perlahan. Memang budak tak makan saman betullah. Dia melihat waktu mesej pertama yang dihantar oleh Akmal tadi. Pukul 1.45 petang. Ini bermakna hampir sejam Akmal sudah menunggunya. Mahu tak mahu terpaksa juga digagahkan diri untuk berjalan menuju ke belakang bilik muzik. Entah apalah yang budak tu mahu.
Setibanya di belakang bilik muzik, dia melihat Akmal sedang duduk mengadap bukit. Angin yang bertiup lembut membuatkan rambut Akmal terbuai-buai. Tiba-tiba jantung Ariana kembali berdegup kencang. Ariana mengelengkan kepala. Fokus Ariana fokus. Itu hanyalah Akmal. Bukan Jerry Yan okey?! Kaki diatur perlahan menghampiri Akmal.
“Ada apa nak jumpa saya ni?” Ariana bertanya perlahan. Akmal masih tidak memusingkan badan. Ariana mencebik apabila melihat telinga Akmal tersumbat dengan earphone. Spontan tangan menarik salah satu earphone yang tersumbat di telinga Akmal. Akmal menoleh.
“Nak apa jumpa saya ni? Saya nak balik. Penat...”
Akmal masih lagi memandang ke arahnya sehingga membuatkan Ariana tertunduk. Sejak akhir- akhir ni, renungan Akmal mampu membuatkan jantung dia bergetar hebat. Hai, masalah betul.
“Nah...”
Ariana mengangkat kepala sebelum spontan tangan menyambut sesuatu yang melayang dihadapan matanya. Beg kertas berwarna biru yang berjaya ditangkap itu direnung.
“Apa ni?”
“Bukak....” Akmal menjawab sebelum kembali memandang ke arah bukit dihadapan mereka itu. Ariana melihat isi kandungan beg kertas tersebut dengan perasaan ingin tahu. Sebuah kotak sederhana besar dikeluarkan. Perlahan-lahan kotak tersebut dibuka. Terbeliak mata dia memandang isi kandungan kotak tersebut.
“Akmal....”
Akmal menoleh. Ariana menggigit bibir.
“Kenapa? Tak suka ke?” Tanya Akmal. Ariana tidak menjawab. Dia kembali menatap isi kandungan kotak tersebut.
“Maaflah kalau awak tak suka. Saya ingat awak suka benda tu. Saya tengok awak asyik tengok benda tu je masa dekat pusat beli belah hari tu. Jadi saya beli dan bagi sebagai hadiah Hari Guru...”
Ariana masih lagi mendiamkan diri. Sebetulnya dia tak tahu nak kata. Terlalu terharu dengan sikap Akmal ini. Music box yang pernah dia lihat dulu semasa pertama kali keluar dengan Akmal, kini berada di tangannya. Tak sangka Akmal begitu teliti memerhatikannya walaupun luaran nampak kasar dan seperti tidak mempunyai perasaan.
“Ariana, maafkan saya. Saya ingat awak suka...”
“Saya suka. Thanks...” Hanya itu sahaja yang mampu dia ucapkan.
“Tapi kenapa awak diam je?”
“Err, saya...err...terharu.Tak sangka awak tahu saya suka benda ni...” Tergagap Ariana menjawab. Muka dah terasa merah. Akmal kembali mengukir senyuman membuatkan jantung Ariana berdegup dua kali lebih laju.
“Tapi, awak kata awak tak pernah anggap saya sebagai cikgu. Kenapa bagi hadiah hari guru?” Ariana tiba-tiba bertanya. Akmal diam sejenak. Mungkin memikirkan jawapan bagi soalan tersebut.
“Anggap sahaja sebagai tanda terima kasih...”
“Terima kasih? Untuk apa?” Ariana bertanya pelik.
“Sebab awak, saya mampu dapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan lepas...”
“Akmal, itu semua usaha awak, tak ada kaitan dengan saya...” Ariana menjawab tidak setuju.
“Tapi saya belajar sebab awak...” Akmal seolah-olah berdegil. Ariana menarik nafas panjang. Hai, tak makan saman betul.
“Suka hati awaklah. So, ada apa-apa lagi? boleh saya balik?”
Akmal merenung Ariana lama. Ariana berdehem sambil berpura-pura membelek kotak muzik di tangan padahal dalam hati rasa nak pecah jantung dek renungan Akmal itu. Akmal berdiri sebelum berjalan perlahan ke arahnya. Ariana mengangkat kepala.
“Akmal, ingat kita kat mana ni...” Ariana dah cuak. Kalau ikutkan hati dah lama dia cabut lari namun kaki tak boleh nak digerakkan pula. Akmal menyeluk poket seluar sekolahnya. Sebuah kotak kecil dikeluarkan. Ariana telan air liur. Berdebar rasa hati apabila melihat kotak ditangan Akmal itu. Kotak tersebut dibuka.
“Untuk awak....”
Ariana hanya merenung seutas gelang emas putih yang berada di dalam kotak baldu itu. Rasa macam tak percaya. Biar betul Akmal ni. Jangan cakap Akmal nak propose dia pulak. Mahu dia terjun bukit jam tu jugak. Huhu.
Akmal mengambil gelang tersebut lalu mahu dipakaikan di tangan Ariana sebelum terhenti.
“Awak biasa pakai sebelah mana?”
“Hah?” Ariana blur. Akmal tanya pasal apa pulak ni?
“Gelang ni, awak nak pakai tangan mana?”
“Oh...errr...kanan.” Ariana menjawab kalut.  Dada masih berdebar. Kepala tak mampu nak mencerna apa yang sedang berlaku sekarang. Akmal terus memakaikan gelang tersebut di tangan kanan Ariana sebelum ditarik tangan Ariana lalu dikucup lembut membuatkan Ariana seperti terkena renjatan elektrik.
“Akmal, sini sekolah...” Segera Ariana menarik tangannya itu. Anak rambut yang ditiup angin segera diselit ke celah telinga. Dia berjalan menjauhi Akmal, berpura-pura mahu melihat bukit di hadapan mereka walhal jantung dah terasa jatuh sampai ke perut.
“Akmal, kenapa awak bagi gelang ni? Bukan ke awak dah bagi music box ni sebagai hadiah hari guru?” Ariana bertanya ingin tahu. Gelang di tangan di belek-belek. Gelang emas putih yang berjurai-jurai dengan bentuk love. Terdapat satu bentuk love yang hanya separuh sahaja. Aik? Mana separuh lagi? Tercicir ke?
“Itu hadiah sebab awak sudi terima saya sebagai kekasih awak...”
Hampir tersedak Ariana apabila Akmal secara selamba menyebut perkataan ‘kekasih’ itu. Muka dah terasa berbahang. Berada bersama dengan Akmal ni boleh buat dia diserang sakit jantung.
“Awak tak perlu...errrr..saya..err...err...mesti mahal kan gelang ni. Saya..err...tak boleh terima...” Ariana serba salah. Tak tahu nak cakap macam mana sebenarnya. Dia tahu gelang tangan tersebut bukan murah. Silap-silap boleh mencecah ribuan harga.
“Harga tak penting Ariana. Yang penting, awak sudi terima saya. Lebih dari itu pun saya sanggup bagi...”
Ariana mengetap bibir. Tiba-tiba dia rasa terusik.
“Akmal, maafkan saya. Saya tak perlukan ini semua. Terima kasih banyak-banyak. “ Ariana cuba menanggalkan gelang tersebut dari tangannya. Dia bukan seperti yang Akmal sangka kan. Dambakan wang ringgit.
“Kenapa? Awak tak suka?” Akmal bertanya seolah-olah tak memahami apa yang ingin dia sampaikan.
“Suka. Tapi saya bukan jenis yang mahukan wang ringgit orang lain. Maaf Akmal. Awak dah salah faham...” Ariana mencapai tangan Akmal lalu diletakkan gelang tersebut ditapak tangan Akmal.
“Saya balik dulu...” Ariana mahu berlalu dari situ namun Akmal menarik tangannya membuatkan dia terhenti.
“Ariana, kenapa ni? Saya tak faham. Saya ada buat salah ke?”
Ariana melepaskan keluhan.
“Tak, awak tak buat salah apa-apa.”
“Habis tu kenapa awak marah?”
“Saya tak marah...”
“Dah tu kenapa awak pulangkan gelang ni?”
Ariana meraup muka yang dah terasa seperti berlengas.
“Akmal, saya terima awak bukan sebab awak banyak duit atau pun berharta. Jadi tak perlulah awak nak bagi saya benda-benda ni semua.”
Akmal memandang ke arahnya seolah-olah masih tidak memahami apa yang dia nak sampaikan.
“Saya tak faham..”
Ariana menarik nafas panjang. Macam manalah nak bagi budak ni faham.
“Akmal, saya bukan sesuatu yang awak boleh beli dengan wang ringgit. Benda-bneda ni semua, takkan mampu nak beli hati saya..”
Akmal merenung Ariana lama sehingga membuatkan Ariana gelisah.
“Awak ingat, saya gunakan duit untuk pikat hati awak?”
Ariana terdiam. Nada suara Akmal dah lain macam.
“Awak ingat, rasa cinta saya terhadap awak boleh di nilai dengan wang ringgit?” Akmal mula berjalan mendekatinya sehingga membuatkan Ariana melangkah setapak ke belakang.
“Akmal, relaks okey. Jangan marah. Saya cuma..errr...” Ariana tak tahu nak kata apa.
“Saya ikhlas sayangkan awak Ariana. Tak ada apa di dunia ini yang mampu membeli rasa cinta saya terhadap awak...”
Ariana telan air liur. Dia berundur ke belakang apabila Akmal semakin mara.
“Akmal, saya minta maaf. Saya tak patut..err...saya ingat...” Ariana dah mula mengelabah apabila Akmal masih mara ke arahnya.
“Akmal...!”
Akmal seolah-olah tersedar. Spontan dia berhenti. Ariana menarik nafas panjang. Kalau beberapa tapak lagi dia berundur, pasti dah jatuh ke bawah.
“Maafkan saya.” Ariana berkata perlahan. Dia tak patut tuduh Akmal macam tu. Mungkin Akmal ikhlas dan dia harus menerima hakikat itu.
“Percayakan saya Ariana. Tiada satu manusia pun yang mampu mengantikan awak dalam hidup saya.”
Ariana terdiam. Akmal berjalan mendekatinya. Tangan Ariana ditarik lalu gelang dipakaikan kembali di tangan Ariana.
“Boleh awak terima dengan ikhlas gelang ni?” Akmal bertanya. Ariana merenung wajah Akmal sebelum mengangguk perlahan. Akmal tersengih nakal. Dahi Ariana berkerut.
“Kenapa awak senyum?” Ariana bertanya curiga. Akmal ni kalau buat muka macam tu mesti ada apa-apa.
“Hmmm, tak ada apa-apa...”
Ariana dah buat muka tak puas hati.
“Baik awak cakap cepat...”
Akmal masih lagi tersengih.
“Cepatlah Akmal. Kalau tak, saya tolak awak jatuh bawah...” Ariana berkata separuh mengugut.
“Kejamnya...”
Ariana buat muka.
“Hmmm, saya cuba berniat dalam hati...”
“Hah? Berniat dalam hati? Berniat apa?” tanya Ariana pelik.
“Saya berniat, kalau awak terima gelang ni dengan ikhlas, maknanya....” Akmal senyum penuh makna.
“Maknanya apa?”
“Maknanya awak dah sah jadi tunang saya.”
Ariana diam berfikir beberapa ketika.
“APA?!” Ariana terjerit kuat. Akmal masih lagi tersengih nakal.
“Merepeklah awak ni. Awak ingat senang ke nak bertunang macam tu je?”Ariana dah mengelabah. Tak mungkin dia dah bergelar tunang Akmal. Tak mungkin.
“Awak tahu tak, tunang boleh terjadi walaupun antara dua pihak sahaja. Saya dan awak, bila awak dah setuju nak terima gelang tu secara ikhlas, automatik awak dah jadi tunang saya...”
Ariana mengeleng. Mengarut betul Akmal ni.
“Mana boleh macam tu. Awak tak cakap pun kalau saya terima gelang tu, secara automatik kita dah bertunang. Saya tak setuju...” bersungguh-sungguh Ariana menafikan. Akmal hanya tersengih.
“Terpulang pada awak. Yang penting, awak tunang saya sekarang...” Akmal masih tak mahu mengaku kalah. Ariana mencebik.
“Amboi senang je awak cakap. Pakai bertunang macam tu je. Untunglah awak. Orang lain siap buat kenduri lagi, bagi hantaran berdulang-dulang, tapi awak hanya bagi gelang je. Mana aci..”
Akmal cuba menahan ketawa. Ariana tersedar. Apa benda dia dah melalut ni?
“Jadi awak nak buat kendurilah ni? Nak hantaran semua tu?”
Cepat-cepat Ariana mengeleng. Akmal ketawa.
“Malas layan awak..” Ariana berkata seolah-olah merajuk diusik begitu. Dia kembali merenung gelang ditangan. Biar betul dia dah jadi tunang Akmal sekarang? Wuaaaaa!
“Janji dengan saya...”
Ariana mengangkat muka.
“Janji apa?”
“Janji jangan buka gelang tu dari tangan awak, selagi hati awak tak terbuka untuk lelaki lain...”
Ariana merenung wajah Akmal seolah-olah mahu memahami maksud yang ingin disampaikan oleh Akmal. Suara Akmal macam agak sedih. Seolah-olah Akmal tahu yang hatinya masih belum terbuka lagi untuk Akmal. Akmal seperti mahu dia berjanji walaupun hatinya masih belum terbuka untuk dirinya dan masih belum terbuka juga untuk lelaki lain, pakailah gelang itu. Dan apabila ditakdirkan satu hari nanti jika hatinya dah terbuka untuk lelaki lain, barulah buka gelang itu sebagai isyarat pada Akmal yang dia tak mempunyai perasaan terhadap Akmal.
Ariana tunduk. Gelang tangan tersebut disentuh. Sampai bilakah gelang ini akan berada di tangannya?
“Akmal, boleh saya tanya sesuatu?”
Akmal memandangnya sebagai isyarat supaya dia meneruskan.
“Kenapa love pada gelang ni ada separuh je? mana separuh lagi?” Ariana menunjuk pada love tersebut.
“Separuh awak simpan, separuh lagi saya simpan..”
“Hah?”
Akmal mengeluarkan kunci kereta dari poketnya. Dia menunjukkan separuh lagi love yang disangkutkan sekali dengan kunci kereta. Ariana cuba menahan senyum di bibir. Rasa macam lawak pulak bila Akmal simpan separuh love tersebut. Memang tak sepadan betul dengan gelaran samseng plus mat rempit. Haha.
“Kenapa senyum?”
Ariana mengeleng. Tak sangka Akmal ni romantik jugak. Sekarang dia memang tak ada pilihan lain selain mengakui yang Akmal memang sangat romantik bila dia nak masuk mood jiwang macam ni. Sedikit sebanyak, hatinya turut sama cair.
 p/s: TO BE CONTINUED.

Friday, March 29, 2013

Muridku Suami Aku?(Bab 24)


BAB 24
ARIANA mendepangkan tangan sambil menghirup udara yang segar. Cuaca agak sejuk pada pagi itu. Walaupun dia suka suasana di situ namun dia dah tak sabar-sabar nak balik rumah. Risau sebenarnya banyak sangat menghabiskan masa dengan Akmal. Bimbang hatinya tewas. Huhu. Ariana tersandar pada kereta sport Akmal. Bosan menunggu Akmal menyelesaikan urusan daftar keluar. Ramai orang agaknya. Dia berpeluk tubuh sambil mengoyangkan kepala menyanyikan lagu Blue-Big Bang yang berdentum dari HTCnya. Sesekali dia menjeling jam ditangan. Manalah Akmal ni. Hari dah mula nak panas.
“Rinnn!”
Ariana spontan memandang sekeliling mencari suara yang memanggil namanya itu.
“Arianaaaa!” Ariana menoleh ke sebelah. Hampir nak pengsan apabila melihat Suzi melambai-lambai ke arahnya. Ariana dah mengelabah apabila Suzi berjalan mendekatinya.
“Kau buat apa kat sini?”
Ariana telan air liur. Dia memandang ke arah hotel sambil berdoa yang Akmal lambat lagi keluar.
“Errr. Tak ada apa-apa.” Ariana menjawab tergagap. Suzi memandang curiga kearahnya.
“Kau buat apa kat sini? Bukan kata kau keluar dengan family ke?” Cepat-cepat Ariana menukar tajuk.
“Aku datang sini dengan familylah. Saja bawa berjalan. Kau datang dengan siapa? Family?”
“Hah? Aaa...a’ah. Dengan family aku...” Tergagap Ariana menjawab.
“Mana family kau? Angah kau ada sekali ke?” Suzi dah memanjangkan leher mencari kelibat keluarga Ariana.
“Errr...aku..er...”
Sorry lambat. Ramai orang...”
Spontan Ariana dan Suzi menoleh. Ariana rasa macam nak terjun gaung jam tu juga apabila melihat Akmal berdiri di hadapannya. Suzi memandang wajah Akmal dengan raut wajah terkejut sebelum memandang ke arah Ariana. Ariana tak berani nak angkat muka.
“Cikgu Suzi....” Sapa Akmal selamba.
“Akmal...” Suzi membalas sapaan tersebut namun dia masih memandang wajah Ariana yang tunduk merenung tanah.
“Cikgu buat apa kat sini?” Akmal bertanya.
“Bercuti dengan family. Awak, buat apa kat sini?”
“Bercuti...”
“Hmmm, bercuti...dengan siapa?”
Ariana menjeling Suzi dan Akmal yang berdiri di hadapannya. Tolonglah Akmal, jangan cerita hal sebenar.
“Dengan Ariana...”
Ariana memejamkan mata. Kalaulah dia boleh menghilangkan diri macam dalam cerita Harry Potter tu, dah lama dia buat.
“Ariana? Maksud awak? This Ariana?” Suzi bertanya tidak percaya. Akmal mengangguk.
“Ohhh...” Suzi merenung tajam ke arahnya. Ariana membuat muka kasihan.
“Tak apalah kalau macam tu. Selamat errr bercuti..” Suzi berkata sebelum berlalu dari situ. Ariana rasa macam nak pengsan. Habislah dia kali ni.
“Jom...” Akmal membuka pintu sebelum menghilang di dalam kereta.

Ariana mengenggam tangannya erat. Jantung dari tadi asyik berdegup kencang sampai nak bernafas pun susah. Akmal di sebelah hanya relaks je memandu seolah-olah tidak terganggu dengan apa yang baru berlaku sebentar tadi. Sesekali tangan mengetuk stering sambil menyanyikan entah lagu apa. Jantung Ariana semakin berdebar apabila HTCnya berbunyi tanda ada panggilan masuk. Nama Suzi tertera pada skrin. Ariana hanya membiarkan HTC itu berbunyi. Akmal menoleh.
“Kenapa tak angkat?”
Ariana tidak menjawab. Gerun rasanya nak jawab panggilan Suzi itu. Dia tahu sekarang ni dia dah hadapi masalah besar.
“Jawablah. Tak guna nak lari lagi...”
Ariana menjeling ke arah Akmal.
“Senang je cakap. Sekarang ni saya yang kena tanggung tahu, bukan awak...”
“Apa pulak? Kita bukan ada buat salah pun...”
Ariana malas nak menjawab. Secara teknikalnya memanglah dia dan Akmal tak buat salah apa. Tapi apa pandangan orang kalau nampak dia keluar dengan anak murid sendiri. Keluar dari hotel pulak tu.
“Jawablah. Mungkin dia risaukan awak...”
Ariana menarik nafas panjang sebelum menyentuh HTC tersebut. Perlahan HTC dibawa ke telinga.
“Helo...”
“Kau kat mana ni?  Dengan Akmal lagi?” Suara Suzi bertanya.
“Hmmm....”
“Lepas ni pergi mana?”
“Entah. Balik kut...” Ariana menoleh ke arah Akmal di sebelah.
“Okey, tunggu aku kat rumah. Jangan pergi mana-mana. Aku ada perhitungan nak buat dengan kau...”
Ariana memejamkan mata apabila Suzi memutuskan talian tanpa menunggu respon daripadanya. Ariana macam nak nangis. Habislah dia kali ni.

                                                                        ***
ARIANA berjalan ke hulu ke hilir di dalam biliknya. Jantung yang berdegup kencang sejak dari tadi membuatkan dia susah nak bernafas. Rasa macam dia sedang menanti hukuman pancung. Jantung dia hampir berhenti apabila telinga menangkap bunyi enjin kereta namun kelibat Suzi tidak juga muncul-muncul. Panggilan Akmal sejak tadi tidak diendahkan. Dia mesti berterus terang dengan Suzi dahulu.
Setelah penat berjalan ke hulu ke hilir, Ariana akhirnya duduk di hujung katil sambil menongkat dagu. Entah macam manalah dia nak berterus terang dengan Suzi nanti. Apa kata Suzi nanti? Adakah Suzi akan memberitahu pengetua dan warga sekolah tentang dia dan Akmal? Ariana mengelengkan kepala. Terasa berselirat urat kepala memikirkan masalah tersebut. Entah macam manalah dia boleh terserempak pulak dengan Suzi hari ni. Dah lah baru lepas keluar dari hotel. Entah apalah tanggapan Suzi kepadanya nanti.
Tubuh Ariana keras seketika apabila mendengar bunyi pintu depan seperti dibuka dan di tutup. Mungkin Suzi dah balik. Ariana kembali mengelabah. Tak tahu nak buat apa.
“Rin, aku tahu kau kat dalam. Keluar sekarang...”
Ariana telan air liur. Dia meraup muka dengan tapak tangan. Dia cuba menengakan diri. Berani buat berani tanggunglah kan. Dia tak akan boleh nak lari lagi. Walau macam mana pun dia mesti berhedapan dengan Suzi dan terangkan apa yang sebenarnya berlaku.
Ariana memulas tombol pintu bilik sebelum menjengahkan kepala memandang ke ruang tamu. Kelihatan Suzi sedang duduk sambil bersilang kaki, seolah-olah menunggunya. Lambat-lambat langkah kaki diatur menuju ke ruang tamu. Suzi menjelingnya sekilas.
“Su, aku boleh explain...”
“Duduk...”
Ariana menarik nafas panjang. Sukar nak terangkan reaksi Suzi sekarang ni. Marah? Kecewa?  Entah, dia pun tak tahu.
“Dah lama ke kau buat kerja ni?” Tanya Suzi agak dingin. Ariana menggigit bibir. Sah, memang Suzi bersangka buruk terhadapnya. Ariana dah rasa macam nak nangis. Rasa macam tak guna dah dia nak terangkan semua ini.
“Aku tanya ni. Kenapa diam?”
Air mata dah rasa bergenang. Spontan tangan mengelap mata dengan belakang tangan.
“Wei, yang kau nak menangis ni apahal? Aku gurau je lah...”
Ariana mengangkat kepala memandang ke arah Suzi yang tersengih dengan rasa bersalah. Ariana menggigit bibir. Sebiji bantal dibaling ke arah Suzi namun Suzi sempat mengelak.
“Ishhhh! Apa ni?” Suzi dah gelak-gelak. Ariana mengelap sisa air mata yang masih bertakung di tubir mata. Dia kembali merenung ke arah Suzi.
“Su, aku...err..aku sebenarnya...”
Suzi bangun lalu duduk di sebelah Ariana. Ariana kaget dengan tindakan pantas Suzi itu.
“Kau dengan Akmal ni bercinta ke?” Suzi dah sengih-sengih kerang busuk. Ariana membulatkan mata.
“Mana ada! Merepek jelah kau ni...” Ariana menafikan namun dalam masa yang sama muka dah terasa panas.
“Hmmmm, nak tipu aku pulak. Habis tu kau buat apa dengan dia dekat Genting tu?”
“Errr, yang tu...err...” Ariana tak tahu nak jawab apa. Suzi makin galak tersengih.
“Hmm, patutlah si Akmal tu berubah mendadak sangat. Rupanya dah jatuh cinta dengan cikgu Ariana...”
Ariana menggigit bibir lagi. Muka jangan cakaplah. Dah tebal berbelas-belas inci.
“Cerita lah macam mana kau dengan Akmal tu...”
“Nak cerita apa. Bukan ada benda pun...” Ariana mengumam perlahan. Tiba-tiba dia terasa panas sangat ruang tamu tu.
“Alaaa, tu pun nak sorok dengan aku. Kau tak nak cerita, aku boleh tanya Akmal...”
Bulat mata Ariana apabila mendengar kata-kata Suzi yang berbau ugutan itu.
“Kau jangan nak berani....”
“Dah tu, kau tak nak cerita. Terpaksalah aku tanya pihak yang lagi satu...”
Ariana menarik muka ketat. Nampaknya dia dah tak ada pilihan. Lebih selamat rasanya kalau Suzi tahu dari dia daripada Akmal. Entah apa lah yang Akmal cerita nanti. Budak tu bukan boleh percaya sangat.
“Fine, apa yang kau nak tahu?”
“Hmmm. Macam mana kau boleh terjebak dengan hal ni?”
“Entahlah, aku pun tak tahu...”
Suzi menarik muka empat belas.
“Ish, tadi kau juga nak cerita kan...”
“Yelahhh. Tapi janji kau jangan bagitahu sesiapa terutama pihak sekolah. Kalau tak, mati aku...”
“Yelah. Cepatlah cerita...” Suzi semakin galak dan bersemangat. Ariana menarik nafas panjang. Habis semua dia cerita dari mula sampailah habis. Hampir setengah jam masa yang diambil untuk menghabiskan cerita yang bagi pandangan dia tu, tak adalah panjang mana pun tapi dek kerana terpaksa melayan soalan-soalan tak masuk akal si Suzi ni membuatkan dia terpaksa bercerita dengan detail lagi.
“Hmmm. Tak sangka Akmal yang keras macam tu boleh jatuh cinta dengan kau...” Suzi berkata kagum. Ariana menyandarkan tubuh pada kerusi. Naik lenguh mulut bercerita ditambah lagi penat badan yang tak hilang lagi.
“So, kau macam mana?”
“Macam mana apa?” Ariana menjawab malas. Tangan memicit dahi yang terasa pening.
“Kau ada perasaan pada dia tak?”
Tangan yang memicit dahi terhenti. Dia mengeluh perlahan.
“Entahlah. Macam yang aku cerita tadi. Aku terima dia sebab janji...”
“Tapi dia kata dia sanggup nak tunggu kau kan?”
“Hmmm....”
Suzi menongkat dagu. Kepala ligat berfikir.
“Macam mana kalau sampai bila-bila pun hati kau tak terbuka untuk terima dia? Dia tetap akan tunggu kau?”
Ariana membuka mata. Dia memandang ke arah Suzi.
“Aku tak tahu. Dan aku harap itu tak berlaku. Maksud aku, aku harap dia tak akan sebodoh itu nak tunggu aku sepanjang hidup dia. Kau rasa benda tu takkan berlaku kan? Dia takkan tunggu aku sampai macam tu sekali kan?” Ariana dah mula risau. Suzi mengangkat bahu.
“Hati manusia siapa tahu. Tapi kan, tak sangka Akmal tu sweettttttttttttttttttt sangat. Romantik juga kan Akmal tu. Luar nampak kasar tapi dalam hati ada taman bunga. Sukanyaaaaaa aku...” Suzi tersengih-sengih. Ariana memutarkan bebola mata. Lain yang ditanya, lain pula yang dijawab.
“Jangan nak merepaklah. Aku tengah risau ni. Kau bayangkan lah, Akmal tu dahlah tak makan saman, suka nak bertekak dengan aku tapi dalam masa yang sama boleh pulak ada errr...feeling dengan aku. Tak lojik langsung tahu tak...”
Suzi hanya senyum-senyum sambil memandang wajah Ariana. Ariana menjulingkan biji mata.
“Wei, yang kau senyum-senyum ni kenapa? Bukan nak tolong aku...” Ariana merungut perlahan.
“Lah, nak tolong kau macam mana. Kau go on jelah dengan Akmal tu. Lagi pun, aku rasa Akmal tu baik jugak sebenarnya. Cuma yelah, dia agak kasar sikit. Tapi kalau dia masuk mood jiwang, aku rasa dengan kau-kau sekali boleh cair kan. Betul tak?”
“Tak langsung!” Laju Ariana menafikan walaupun muka dah merah padam. Suzi tergelak besar. Tahulah dia yang Ariana sedang  berbohong.
“Kau rasa, Akmal tu serius ke? Yelah, kan ke budak-budak sekarang ni suka main-main benda-benda macam ni...”
Suzi terdiam seolah-olah berfikir.
“Dia ada buat sesuatu yang nampak macam agak..errr..menunjukkan dia serius dengan kau?”
Ariana mengangkat bahu.
“Entah. Macam tak ada. Ohhh, tapi dia ada bawa aku jumpa mama dia pagi semalam. Tu jelah kut. Yang lain tak ada...”
Bulat mata Suzi memandang wajah Ariana.
“Dia bawak kau jumpa mama dia?!”
Ariana menutup telinga apabila suara Suzi dah melepasi paras normal. Bingit.
“Yelah, aku rasa tu benda biasa je kut. Dulu aku selalu juga bawa kawan aku balik rumah. Kenalkan pada keluarga aku. Yelah, at least mak ayah aku tahu dengan siapa aku berkawan...”
“Kawan lelaki ke perempuan?”
“Perempuan. Kenapa kau tanya?”
Suzi menepuk dahi.
“Kau ni aku kata lembab, marah pulak...”
“Kenapa pulak?” Ariana bertanya tak puas hati.
“Kau dengar sini baik-baik. Lelaki, bukan senang tau nak bawa balik perempuan jumpa keluarga dia...”
“So?” Ariana masih lagi tak dapat menangkap apa yang ingin disampaikan oleh Suzi.
“So, kalau seorang lelaki tu dah mula nak bawa perempuan jumpa keluarga dia, maknanya dia serius lah tu...”
Ariana terdiam. Cuba mentafsir kata-kata Suzi itu.
“Hah?! Kau biar betul?!” Ariana mengelabah. Baru dia sedar. Patutlah Akmal ada cakap sesuatu macam restu mama bla bla bla.
“Kau baru perasan ke? Ish.Ish.Ish. Kesian Akmal dapat girfriend macam kau. Lambat pick up.”
Ariana menggigit jari. Biar betul Akmal seserius macam tu dengan dia.
“Habis tu macam mana? Kau kena tolong aku...” Ariana dah rupa macam nak menangis.
“Nak tolong macam mana lagi. Kau layan jelah. Lagi pun Akmal tu handsome apa. Macam Jerry Yan yang kau minat sangat tu...” Suzi ketawa sebelum bangun dan menghilang ke dapur meninggalkan Ariana yang masih lagi duduk termangu di ruang tamu.
p/s: TO BE CONTUNED..