RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Thursday, January 31, 2013

Aku dan fobia tidur malam

Assalamualaikum...

hari ni aku nak kongsi sesuatu yang aku baru tahu. sebenarnya dah lama nak tulis entri tentang benda ni tapi macam biasa aku sibuk + malas. lagi pun rasanya benda ni dah lama orang tahu. cuma aku je baru tahu.

Dulu aku memang tak boleh tidur kalau lampu terpasang even lampu samar2 pun. aku jadi tak boleh tidur. aku lebih suka tidur dalam gelap. biar tak nampak apa-apa pun. sebab bagi aku dalam gelap memang takkan nampak apa-apa. kalau samar-samar or terang benderang ni boleh nampak apa yang aku tak nak nampak kan. huhu. aku memang tidur dalam gelap sampailah suatu malam. jengjengjeng. malam yang membuatkan aku fobia tidur malam dan tidur dalam gelap. nak tahu apa yang jadi?

ada satu malam tu aku tidur dalam keadaan marah. benda ni berlaku dalam tahun 2009 tak silap aku. penghujung tahun. paham-paham jelah kalau dah tidur dalam keadaan marah ni jadi apa. aku mimpi ada benda melompat-lompat atas badan aku smabil tergelak2. benda apa aku tak tau tapi bukan manusia. mimpi tu macam real sampai aku terjaga, jantung aku berdegup kencang. aku jadi takut gila terus bukak lampu. lepas tu aku kol seseorang dan cerita apa aku mimpi. lepas dah letak telefon, aku terus tak boleh tidur sampai pagi. sejak malam tu, aku sering diganggu oleh mimpi-mimpi menakutkan yang seolah-olah berlaku secara realiti. bila aku terjaga, memang jantung aku akan berdegup kencang. sampai satu tahap, aku mimpi benda tu main tarik selimut yang aku tutup muka aku lepas tu dia tarik kaki aku nak gantung aku. bila aku terjaga, kedudukan aku dalam mimpi itu adalah sama cuma kaki aku je tak tergantung. aku tak tahu benda apa yang kacau aku tu. lepas pada tu, aku memang tak tidur malam hampir setahun. aku jadi fobia. aku akan tidur lepas subuh. hampir setahun kau tahu aku tak tidur malam. aku jadi normal bila adik aku balik bercuti. kira aku tak takut nak tidur malam dah. tapi lepas adik aku balik U. aku balik semula jadi kelawar. memang tension hidup aku masa tu. aku tak cerita pun pada mak dan ayah aku. huhu. sejak dari itu sampailah dua bulan lepas, aku memang tidur dengan lampu menyala. lepas aku dapat kerja tahun 2010, barulah bneda tu tak kacau aku lagi. korang bayanglah, aku dah baca ayat-ayat sebelum tidur, ambik wudhuk sebelum tidur pun benda tu still kacau aku. sampai aku kena letak al-quran tepi aku buat teman tidur. tahap penakut aku memang sampai maksimum dah masa tu. benda tu macam tahu aku paling lemah masa tidur. fikiran aku mudah dimasuki semasa tidur. maksudnya aku ni mudah mimpi. selalu dapat pentunjuk pun melalui mimpi jugak.

jadi sejak dari hari tu, aku memang tidur bukak lampu melainkan aku ada teman tidur, barulah aku berani nak tutup lampu. kalau sorang-sorang jangan haraplah. tapi semua ini berubah bila dalam dua bulan lepas, aku terjumpa satu artikel menceritakan yang bahaya tidur dalam lampu. aku macam whatt?? dah dua tahun aku tidur pasang lampu dan aku baru tahu yang benda tu bahaya? lepas tu aku terus tidur tutup lampu. alhamdulillah, benda tu tak kacau aku lagi. dan aku agak berani sikit dari sebelum ni. sikit jelah. kira takdelah penakut sangat-sangat. 

HATI HATI jangan TIDUR dgn LAMPU MENYALA….BAHAYA!!!

Anak-anak yang tidur dengan lampu menyala beresiko mengidap leukemia.

Para ilmuwan menemukan bahwa tubuh perlu suasana gelap dalam menghasilkan zat kimia pelawan kanker. Bahkan ketika menyalakan lampu toilet, begadang, bepergian melintas zona waktu, lampu-lampu jalanan dapat menghentikan produksi zat melatonin.

Tubuh memerlukan zat kimia untuk mencegah kerusakan DNA dan ketiadaan zat melatonin tersebut akan menghentikan asam lemak menjadi tumor dan mencegah pertumbuhannya.

Prof. Russle Reiter dari Texas University yang memimpin penelitian tersebut mengatakan “Sekali Anda tidur dan tidak mematikan lampu selama 1 menit. Otak Anda segera mendeteksi bahwa lampu menyala seharian dan produksi zat melatonin menurun”.Jumlah anak-anak pengidap leukimia naik menjadi dua kali lipat dalam kurun 40 tahun terakhir. Sekitar 500 anak muda dibawah 15 tahun didiagnosa menderita penyakit ini pertahun dan sekitar 100 orang meninggal.

Sebuah konferensi tentang anak penderita leukimia diadakan di London menyatakan bahwa orang menderita kanker akibat terlalu lama memakai lampu waktu tidur dimalam hari dibanding dengan yang tidak pernah memakai lampu waktu tidur.

Hal ini menekan produksi melatonin dimana normalnya terjadi antara jam 9 malam s/d jam 8 pagi. Penelitian terdahulu telah menunjukkan bahwa orang-orang yang paling mudah terserang adalah para pekerja shift yang memiliki resiko terkena kanker payudara.

Pada kenyataannya, Orang-orang buta tidak rentan terhadap melatonin memiliki resiko yang lebih rendah mengidap kanker. Maka para orang tua disarankan utk menggunakan bola lampu yang suram berwarna merah atau kuning jika anak-anaknya takut pada kegelapan.


kredit : SINI





p/s: Cerita aku itu bukan rekaan semata-mata ye. kisah benar. huhu.

1 140 tukang karut:

Anonymous said...

saje jalan jalan cri n3...thanks kongsi..

Post a Comment