RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Friday, December 9, 2011

" Tak ada tajuk.."

assalamualaikum...
selamat hari khamis...aku suka hari khamis..bukan sebab malam ni malam jumaat.hehehe...tapi yelah, malam jumaat boleh baca yasin..pastu malam ni ada citer best yang aku suka tengok..cerita family kardashian kat star world..tapi hari ni aku bukan nak cakap pasal citer tu..aku nak cakap pasal benda lain. dalam dunia ni, macam yang kita tahu, bukanlah dunia yang kekal. lambat laun akan bertemu dengan penghujungnya juga, masa tu dinamakan kiamat. dan dalam masa itu, kita sebagai manusia ini sering diuji dengan pelbagai ujian, sama ada ujian dalam bentuk kesenangan, dan ujian dalam bentuk kesusahan. dan terus terang aku cakap, kalau ujian dalam bentuk kesenangan ini aku rasa lagi susah kita nak hadapi berbanding ujian dalam bentuk kesusahan. contohnya, kalau kita kaya raya, hidup senang goyang kaki dapat duit jatuh dari langit, ada kalanya kita tak sedar itu adalah ujian, menguji tahap kita bersyukur dan memperhambakan diri kepada Allah. yelah, kadang kala kita lalai, kaya sikit, glamer sikit mulalah lupa diri. tapi tak semua..ada jugak yang sedar diri dan tak hanyut..baguslah kalau macam tu..itu yang aku maksudkan ujian kesenangan tu lagi berat sebenarnya dari ujian kesusahan. kalau kita susah, for sure kita akan sentiasa ingat Allah, doa banyak2..tapi ada jugak yang tak ingat Allah..macam-macam ragam mansuia ni..
bila kita sentiasa diuji dengan kesusahan, sepatutnya kita kena ingat Allah selalu. selalunya apa yang ada dalam hidup kita ketika itu, haruslah dihargai..contoh macam family, kawan-kawan, pasangan, kerjaya dan apa-apa jelah..kerana itu sahajalah yang kita ada yang membolehkan kita kuat semangat untuk hidup..
tapi kalau benda ciput macam tu pon orang sibuk nak jugak..aper cerr...
jadi seharusnya kita menganggap..itu adalah ujian..untuk menguji tahap mana kesabaran kita..sabar..sabar..sabar....sabar itu separuh daripada iman..

1 140 tukang karut:

kpah k-poh said...

sila klik sini..http://effa-k-poh.blogspot.com/2011/12/mendung-tak-berlalu-dua-jiwa-satu-cinta.html#links

Post a Comment