RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Saturday, November 12, 2011

Pantai Cherating (Part 1)

Lokasi: Pantai Cherating & Kg Geliga, Kemaman
Tempat penginapan: Cherating Beach View Inn Resort
Tarikh: 30 November 2011

#--------------------------------------------#
Gambar2 di sekitar Pantai Cherating atau lebih tepat lagi disebut Teluk Cherating. Lokasi pantai ini sebenanya berteluk, dats y ia jauh dari ombak2 besar dan laut sangat landai. anda bleh berjalan kaki sejauh 200 meter seolah2 berada dlm laut. terdapat batuan pemecah ombak yg disusun utk penahan ombak pd wktu malam. memang cantik bergambar. tapi malam jgn berada di atas batu ni sbb batu ni akan jadi pulau tengah2 laut! haha...















































Kiri: Ehem....if diperhatikan gambar kiri, penulis ada tertangkap gmbar "makcik india" yg pelik dari jauh. anda jgn terkejut plak ek if time anda berjalan tepi bukit sana anda terserempak gn objek misteri yg lepak tepi batu. dinasihatkan jgn tegur tau....wlpn ini human...not something.










#--------------------------------------------#
Ni merupakan koleksi gambar masa berjalan ke Kemaman utk beli keropok, mkn dan sebagainya. Di cherating ada kedai makan ikan bakar jer pd waktu malam...lain2 kena dtg kemaman ni lar.

Kiri: Hidangan ketam/udang/sotong besar panggang di kedai berhampiran stesen bas kemaman. Cuma hidangan kurang selera krn lauk pauk mcm yg lama.
Kanan: Kedai jual bahulu di kemaman. Mcm2 jenis bahulu yg dijual. bahulu dia sedap trutama yg chocolate. Ada jugak jual Akok Terengganu. tapi xsedap mcm akak kelantan sbb dicampur dengan kelapa n tepung banyak. mahal plak tu...50sen skeping.











Antara makanan yg famous giler area sini ialah Satar dan Otak-otak. Pergh...anda dijemput menjamah dua hidangan berasaskan ikan ini yg dihidangkan panas2. berbeza sekali dgn yg terdapat di pantai barat semenanjung. Satar ni berbentuk kon merupakan isi2 ikan, udang dan ketam yg diblender skali. manakala Otak-otak berbentuk panjang yg merupakan isi ikan yg diletakkan kuah sambal. dua2 hidangan ini dibakar panas2 sebelum dihidang. Harga 10 ketul = RM5. kira murah lar kot. disyorkan juga anda jgn beli otak2 or satar ni dikedai2 kecik yg buruk tepi jalan sbb penilis pernah tgk sendiri peniaga menggunakan ikan tambam yg dh buruk, dan berbau utk digaul dengan sambal cili. wekk.... nak makan, cari restoren yg besar skit.










Kedai keropok lekor Kemaman. Harga pelbagai sekitar 50sen-80sen sebatang.









Kiri: Pesta Pancing Joran 2011
Kanan: Kulit siput (seahell) yg beraneka jenis dijual











#--------------------------------------------#
Cherating Beach xde pape sgt yg menarik utk penggemar keropok. So anda dicadangkan pergi ke Kemaman, Terengganu yg terletak dlm 10Km jer dr pantai Cherating. Di sini anda boleh menghala ke Kg Geliga, sebuah kampung yg terkenal dgn pembuatan keropok. Terdapat kedai2 industri desa yg membuat sendiri paket keropok utk dipasarkan. so kualiti agak terjamin krn ibarat membeli terus dari kilang.














































Bersambung...
#--------------------------------------------#


0 140 tukang karut:

Post a Comment