RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Friday, October 21, 2011

Stress??


Merujuk pada post "Wordless Thursday: Stress" oleh Cahaya, aku ingin berbicara ringkas tentang stress atau tension ni dengan mengandaikan stress ni adalah tekanan dari ujian kehidupan seharian.


Sememangnya tekanan or stress dalam menghadapi ujian mmg perit utk dihadapi...dan its not so easy utk hati kita "redha" dengan ketentuan-Nya. Namun, stiap yg berlaku pasti ada hikmah. Sebagai hamba, naluri semulajadi manusia akan terdorong utk kembali pada Penciptanya. Kita mencari Dia apabila ditimpa kesukaran dan kesakitan. Tangisan, ratapan, luahan serta harapan semua hanya pada Dia. Biarpun selama ini manusia sering melupakanNya, Dia tetap akan mendengar segala rintihan hamba-Nya itu. Dan Dia tak pernah abaikan kita walaupun tau kelak bila kita terlepas dari kesusahan ni, kita akan terus lari dan lupa kepadaNya.

Sesungguhnya ujian yg datang adalah ibarat airport iaitu biar setinggi manapun kapal terbang itu terbang, ia harus landing jugak utk servise, isi minyak, maintenance dan segala2nya bagi menjamin hayat dan keselamatan flight agar tak crash. So sama lar dgn manusia. Dia menguji kita dgn ujian agar kita ingat Dia, mencari Dia, merayu pd Dia, dan setrusnya kembali dalam lingkungan rahmat kasihNya. Angaplah ujian itu sbg kirafah, tazkirah serta tazkiyah dari Nya buat hamba2-Nya yg mahu berfikir. Jika Dia tidak memberi ujian yg buatkan kita stress, nescaya kita akan crash akibat tidak diservise dgn sempurna.

So banyakkan bersabar dalam menghadapi sbrg bentuk ujian kehidupan. Figure out cara utk menyelesaikan masalah dengan mendekatkan diri kepada Allah. Comfirm2 Dia akan bantu kita atasi STRESS. :-)


0 140 tukang karut:

Post a Comment