RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Sunday, April 3, 2011

" orang melayu yang nak cepat untung..sanggup menipu pelancong...."

sekarang aku dah ada di rumah sewa..baru sampai tadi..lepas solat n tunggu turn nak mandi..aku rase nak tulis entri ni..tajuk di atas tu aku rasa mesti korang dah biasa sangat dengar kan..kekadang agak malu nak mengakuinye..tapi itulah hakikat yang sebenar..dan benda ni berlaku depan mata aku..cerita bermula macam ni..(cewah...) tadi masa aku dan sorang hosmate aku tunggu bus di terminal untuk balik ke rumah sewa aku..mcm aku dah cakap pada entri lepas, aku terpaksa ambik 2 trip bus untuk balik ke rumah sewa dah umah mak ayah aku..hari ni bus semua mogok agaknya..lambat bebenor..aku sampai di terminal dalam pukul 6. 15 petang..kalau ikut biasa..bus ada lagi untuk ke rumah sewa aku tu..dia selalu jalan pukul 6. 30. tapi hari ni bus tu takde..so kitorang pon tunggu jelah..duduk sebelah kaple mat saleh..aku seboleh-bolehnye memang nak mengelak duduk sebelah mat saleh ni..sebab mesti dia akan tanye benda2lah..selalu tanye jalanlah..tp memandangkan tadi tu dah takde tempat kosong..terpakselah..agaknya semua takut nak duduk situ kot pasal takut mat saleh tu tanye..dah ape yang aku agak tu terjadi dan tu jugak..baru letak punggung, aku dengar suara mat saleh ni kat sebelah..dia tunjuk kertas dan tanye betul ke bus sekian2 naik kat sini..kat kertas tu siap tulis sebaris ayat dalam bahasa inggeris yang mengatakan hendak ke kemaman..aku belek2 kejap dan panggil hosmate aku kat sebelah suruh dia tlong tengok sama..lepas tu aku cakap kat mat saleh tu bus tak sampai lagi..speaking aa kan..dia bukan reti bahasa melayu..lepas tu dia tanye tunggu kat sini ni ke?..aku cakap yes..sebenarnye aku naik satu bus dengan dia..tp malas aku sembang panjang lebar..bi aku kan ' mantap'...muahahah...
kemudian, tunggu punye tunggu...aku dah letih nak duduk, aku berdiri..mat saleh kat sebelah pon dah gelisah..dia pandang senyum2 je...lepas tu datang pakcik dua orang berdiri sambil sandar kat palang tepi jalan tu..dok nak bersembang dengan mat saleh tu..dia tanye mat saleh tu nak pegi mane...mat saleh tu tunjuk kertas tadi..pakcik bus tu cakap bus ke kemaman dah habis..dalam ati aku ckp ni mesti pak cik teksi ni..dia nk umpan mat saleh aa ni..aku n hosmate just tengok jelah gelagat pakcik yang tak reti cakap omputih ni speaking dengan mat saleh ni..mcm kelakar pon ada sebab pak cik ni bersungguh-sungguh nak tipu mat saleh ni..dahlah mintak tambang mahal gile..mat saleh ni mintak kurang..pak cik sorang lagi tu berdiri depan aku n hosmate aku...dia suruh aku n hosmate aku cakap kat mat saleh ni yang bus ke kemaman dah habis..dia nak cakap bi tek reti..aku malas nak layan..sebab dia nak menipu kan..yang buat aku nak marah..pak cik ni pakse2 pulak kitorang cakap kat mat saleh ni..bengkek aku...lepas tu dia tanye aku nak g mane..memula aku malas nak jawab..tapi dia sibuk2 dok tanye...aku tipu cakap nak g sekian2..pak cik tu cakap ooo dekat je..tapi dia tak cakap pon bas dah takde padahal tadi beriya suruh cakap kat mat saleh tu bus dah habis..padahal kitorang dengan mat saleh tu satu bus je pon..lepas pakcik tu desak..aku yang memang tak suka di desak ni pon terlepas kata..cakap pak cik nak bagi komesyen ke kat kitorang..hosmate aku pandang aku sambil sengeh2 je..tp aku rasa pakcik tu tak dengar kot..tp dia stop mendesak kitorang..
berbalik pada hal mat saleh tadi..nampaknya pakcik sorang lagi berjaya meyakinkan mat saleh tu yang bus dah habis..mat saleh tu dah nak angkat beg, tapi dia sempat berpaling kat kitorang dan tanye..betul ke bus dah takde..aku saling berpandangan dengan hosmate aku..last2 aku cakap..sebenarnye kitorang satu bus je dengan awak ni.( ni pon speaking..heheh..). lepas tu mat saleh tu cakap bus memang selalu lambat ke..aku ckp not really..lepas tu hosmate aku cakap..bus ke kemamamn ada sampai pukul 10 malam. lepas tu mat saleh tu tanye kitorang nak tunggu sampai pukul 10 ke..tak sempat nk jawab, aku nampak bus lalu..aku tunjuk tu bus..mat saleh tu pon tanye bus tu ke yg akan bawak dia ke kemamam, hosmate aku cakap a'ah..lepas tu mat saleh tu cakap sorry kat pak cik teski tu n blah ikut kitorang..dalam bus mat saleh tu sempat senyum kat kitorang..aku ngan hosmate aku gelak2 je dalam bus..mesti pak cik tu benggang..huhuhu..nak buat macam mane..silap oranglah pak cik nak ajak menipu tu..tp kalau pak cik nak tumpangkan kitorang sekali ke rumah sewa..maybe boleh condiser..hik..hik..the moral is...jangalanh suke tipu pelancong...tak baik..buat malu negara je kan...hoho..

1 140 tukang karut:

ahmad said...

just nk tnye u, u keje kat kuantan ek? kat mana ek? i'm looking 4wd any jobs at kuantan asap.tq..=).

pls emel me..

Post a Comment