RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Thursday, October 4, 2018

Bab 7 : Tak Mengaku Cinta

Bab 7
“BOS?” Adli yang sudah membukakan pintu untuk Syafiq, menegur apabila lelaki itu masih tercegat, memerhati ke arah tempat letak kereta di situ.
“Diana tak balik lagi ke?” Syafiq bertanya apabila matanya memandang kereta milik Diana yang masih terparkir tidak jauh dari situ.
“Bukankah bos juga yang suruh dia ganti masa kerja semalam?” Adli menjawab, turut sama memandang kereta Diana.
“Hmm, tak sangka. Lurus bendul juga budak tu.” Syafiq menggumam perlahan.
Dia langsung tidak menyangka Diana betul-betul mengikut arahannya agar menggantikan masa kerja selama dua jam. Hmm, perempuan. Memang susah nak faham hati dan perasaan mereka, bukan?
“Err, bos nak ke mana pulak tu?” tanya Adli apabila Syafiq melangkah masuk ke kawasan lobi semula, tanpa berkata apa-apa.

TAP. Tap. Tap.
Diana angkat kepala dari buku lognya apabila telinganya terdengar seperti bunyi tapak kaki sedang menghampirinya. Dia menoleh, memandang sekeliling. Tak ada sesiapa pun.
Mungkin perasaan dia saja kut. Diana berkata sendiri sebelum kembali merenung buku lognya. Ada sikit lagi kerja yang dia perlu selesaikan sebelum pulang. Pinggang pun dah terasa nak patah dua. Penat ya amat.
Tap. Tap. Tap.
Sekali lagi Diana angkat kepala. Mata merenung sekeliling buat kali kedua apabila bunyi tapak kaki tersebut semakin kuat menghampirinya. Namun, yang peliknya apabila dia memandang, mencari dari mana datangnya bunyi tersebut, tiba-tiba bunyi tersebut hilang pula.
“Siapa?” Diana memberanikan diri bertanya. Dadanya mula berdebar.
Rasanya hampir semua pekerja di bahagian pembersihan dah balik sejam yang lepas. Yang ada hanyalah pekerja di kaunter penyambut tetamu dan di bahagian dapur sahaja. Itu pun tak ramai yang standby memandangkan waktu sekarang tak ada pengunjung.
Tiba-tiba dia teringat akan dakwaan beberapa orang pengunjung dahulu yang mengatakan resort ini berhantu. Jangan-jangan, memang resort ini berhantu tak?
Keadaan kembali sunyi sepi, membuatkan Diana terasa seram sejuk. Dia cepat-cepat menutup buku log dan menolak troli. Lagi cepat dia habiskan semua kerja-kerja ini, lagi cepat dia boleh balik.
Tap. Tap. Tap.
Bunyi tapak kaki seperti orang berlari kedengaran di belakangnya membuatkan Diana segera menoleh. Namun, tidak sempat dia berbuat apa-apa, tubuhnya dipeluk dari belakang manakala mulutnya ditutup dengan tangan kasar.
“Lepaskan!” Diana meronta-ronta, namun cengkaman tangan tersebut semakin kuat mencekup mulut dan hidungnya membuatkan Diana hampir kelemasan.
“Tolong!” Diana cuba menjerit, tapi tiada suara yang keluar apabila tangan yang menyerangnya mula mencekiknya dari belakang.
Diana mula terasa sesak nafas. Tangannya cuba melepaskan pegangan tangan lelaki itu di tubuhnya. Namun, semakin dia meronta, semakin kuat lelaki itu mencengkam.
Dengan sisa tenaga yang masih ada, Diana meraba-raba troli untuk mencari apa sahaja yang boleh dijadikan senjata. Mujurlah, di saat nyawanya hampir di hujung tanduk, tangan Diana tersentuh window wiper. Tanpa berfikir panjang, dia menarik alat yang digunakan untuk membersihkan cermin tingkap itu, lalu diayunkan ke kepala si penyerang secara rambang.
“Argh!”
Suara si penyerang menjerit kesakitan, membuatkan Diana tahu yang dia sudah pun berjaya mencederakan lelaki itu. Namun, tenaga yang ada sudah pun habis digunakan untuk mengayunkan window wiper, membuatkan Diana tidak berdaya untuk bangun.
“Hoi!”
Dalam kesamaran, Diana sempat melihat penyerang tersebut kelam-kabut melarikan diri sebelum hilang daripada pandangan. Seketika kemudian, pandangan Diana menjadi kelam sebelum dia pengsan di situ.


“CIK DIANA?”
Diana cuba membuka mata, tetapi kepalanya tiba-tiba terasa sakit. Spontan dia menyentuh kepalanya.
“Aduh.” Diana mengerang kesakitan.
“Hati-hati Cik Diana. Kepala Cik Diana lebam sikit.” Shima, salah seorang receptionist yang bertugas pada malam itu berkata.
Diana memandang sekeliling. Nampaknya dia sedang berbaring di salah sebuah bilik di resort tersebut.
“Apa yang berlaku?” Diana bertanya sambil cuba bangun daripada baringan.
“Encik Syafiq jumpa Cik Diana terbaring dekat level dua. Cik Diana okey? Apa yang jadi?” tanya Shima agak risau.
Diana pejam mata. Cuba mengingati apa yang telah berlaku sebentar tadi. Apa yang dia ingat, kali terakhir sebelum semuanya menjadi gelap kelam, dia melihat kelibat seorang lelaki berlari meninggalkannya.
Siapa lelaki itu? Kenapa lelaki itu tiba-tiba menyerangnya? Adakah lelaki itu Syafiq?
Tadi, awak kata siapa yang jumpa saya?” tanya Diana sambil merenung wajah Shima dalam-dalam.
“Encik Syafiq. Katanya kebetulan dia berada di level dua.”
Diana terdiam. Kini dia yakin penyerangnya pasti Syafiq. Hanya lelaki itu sahaja yang mempunyai motif untuk menyerangnya. Atau Syafiq sebenarnya mahu melakukan perbuatan tak senonoh terhadapnya?
Diana ketap gigi, cuba menahan geram. Dia langsung tidak menyangka Syafiq sanggup bertindak sampai ke tahap itu semata-mata mahu memuaskan nafsu serakahnya!
“Diana? Awak okey? Apa yang sebenarnya berlaku?” Syafiq muncul tiba-tiba di muka pintu, meluru mendapatkannya.
Tanpa berfikir panjang, laju Diana mengayun tangan ke muka lelaki itu. Hampir terteleng kepala Syafiq ditampar begitu oleh Diana.
Shima dan beberapa orang staf yang berada di situ terkejut besar dengan tindakan drastiknya, namun Diana tidak peduli. Api kemarahannya terhadap lelaki itu begitu membuak-buak.
“Saya tak sangka awak sekejam dan sehina ini.” Diana berkata penuh kebencian ketika memandang wajah Syafiq.
Syafiq menggerakkan rahangnya beberapa kali sebelum mengurut pipinya yang terasa berbisa.
“Cik Diana! Kenapa cik tampar Encik Syafiq macam tu?” Shima panik tiba-tiba.
Adakah Diana telah bertindak di luar kawalan kesan daripada trauma ekorang peristiwa yang menimpa gadis itu?
“Awak tanya sendiri lelaki tak guna ni, apa yang dia dah buat.”
“Saya sangkakan saya akan terima ucapan terima kasih kerana dah selamatkan nyawa awak.” Syafiq berkata sambil merenung tajam wajah gadis itu.
Diana ketawa sinis.
“Terima kasih? Kenapa saya nak berterima kasih kepada penyerang saya sendiri?”
Dahi Syafiq berkerut sedikit. “Sorry. Saya tak faham maksud awak.”
Diana ketawa lagi.
“Jangan pura-pura tak tahu. Awak yang serang saya tadi, kan? Sekarang baru saya tahu kenapa awak bersungguh-sungguh suruh saya ganti waktu kerja semalam. Awak memang ada niat tak baik kepada saya, bukan? Awak sangka awak akan dapat apa yang awak mahukan selama ini. Tapi, awak lupa, Allah itu sentiasa ada dan saya bersyukur Allah lindungi saya daripada menjadi mangsa manusia bertopengkan syaitan macam awak!”
“Cik Diana!” Spontan Shima dan Adli bertempik.
Diana menjeling, namun dia tidak peduli. Dia yakin, Syafiqlah yang menyerangnya tadi.
“Maafkan saya Cik Diana, tapi Cik Diana tak rasa ke tuduhan itu terlalu berat? Cik Diana tahu tak Encik Syafiq yang jumpa Cik Diana dekat level dua tadi? Dan sebab Encik Syafiqlah penyerang tersebut bertindak melarikan diri dan tak sempat nak buat apa-apa dekat Cik Diana.” Adli berkata serius.
Diana senyum sinis.
“Awak ada bukti ke yang lelaki ini bukan penyerang saya? Awak ada di tempat kejadian ke? Atau lelaki ini yang mereka-reka cerita apa yang berlaku semata-mata nak tutup kesalahannya?”
Adli terdiam, langsung tidak mampu berkata apa-apa. Betul, dia tidak mempunyai bukti kerana dia tidak berada di tempat kejadian. Apa yang dia tahu, setelah Syafiq masuk kembali ke dalam resort, dia menerima panggilan telefon 20 minit selepas itu menyuruhnya datang ke level dua.
Sampai sahaja di situ, dia lihat Syafiq sudah pun memangku Diana yang ketika itu sudah tidak sedarkan diri. Apa yang berlaku sebelum itu, memang dia tidak tahu.
See. Awak pun tak mampu nak buktikan yang bos kesayangan awak ni tak bersalah.” Diana berkata separuh mengejek.
“Jadi, awak ada bukti yang saya bersalah?” Syafiq tiba-tiba bertanya setelah sekian lama mendiamkan diri.
Yes. Saya ada bukti dan saya akan bawa bukti ini ke balai polis nanti.”
“Apa buktinya?” tanya Syafiq lagi.
“Bukti pertama, awak memang ada motif untuk menyerang saya. Mungkin niat awak mahu melakukan perbuatan terkutuk itu terhadap saya. Bukankah awak sentiasa mencari peluang? Bukti kedua, kenapa awak berada di level dua sedangkan awak tak sepatutnya berada di situ?
Bukankah waktu kerja awak dah lama tamat? Kenapa naik ke sana? Sebab awak memang dah tahu yang saya ada dekat situ, kan? Bila awak dah pastikan tak ada orang, bolehlah awak jalankan niat jahat awak tu terhadap saya, kan?”
“Cik Diana, saya rasa cik dah salah faham. Encik Syafiq memang nak balik tadi, tapi bila dia tengok kereta cik ada dekat tempat parking, itu yang dia pergi cari cik.” Adli menjawab bagi pihak Syafiq.
“Aha! Jadi, memang betullah awak cari saya bila tahu saya tak balik lagi? Agak-agaknya kenapa ya?” Diana bertanya sinis.
Adli terdiam, langsung tak mampu nak menjawab. Berkerut dahinya apabila memikirkan kata-kata gadis itu. Jika difikir-fikirkan semula, betul juga kata-kata Diana.
Kenapa Syafiq tiba-tiba berpatah balik mencari gadis itu?
“Sekarang, awak semua dah sedar kan yang lelaki ni perangainya macam mana. Dasar lelaki tak guna. Kaki pukul perempuan. Dayus!”
“Diana!” Suara Syafiq naik satu level. Wajah lelaki itu kemerahan.
Tidak pasti disebabkan dia sedang menahan marah atau malu dituduh begitu di hadapan staf.
“Awak boleh tuduh saya macam-macam, tapi saya bukan dayus. Saya takkan sekali-kali pukul perempuan. Terutamanya...”
“Tak payah nak berlagak baiklah, Encik Syafiq. Saya tak percaya. Sudah! Ke tepi. Saya nak buat repot polis. Dan saya juga akan dakwa Encik Syafiq atas tuduhan cuba mencederakan dan mencabul kehormatan saya.”
Syafiq hanya diam. Adli pula yang menggelabah.
“Cik Diana, kita boleh bincang perkara ini.” Adli berkata lagi, separuh merayu.
“Tak ada maknanya nak bincang. Tepi!” Tubuh Adli yang menghalang laluannya ditolak ke tepi.
“Biarkan dia. Biar dia buat apa yang dia rasa betul.” Syafiq berkata perlahan.
Diana menoleh. Terasa pedih telinganya mendengar kata-kata lelaki itu. Huh! Cakap tu gaya macam tak bersalah sahaja.
“Ya, saya akan buat apa yang saya rasa betul.” Sempat Diana membalas sebelum keluar dari bilik tersebut.

          

Wednesday, September 26, 2018

Bab 6 : Tak Mengaku Cinta



Bab 6


“MACAM mana dengan dia?”
Adli yang sedang fokus dengan pemanduannya, spontan memandang cermin pandang belakang. “Bos maksudkan siapa?”
Syafiq meregus kasar.
“Siapa lagi, Dianalah! Kau ni lembap betullah!” Syafiq berkata marah.
Benda mudah macam itu pun susah nak faham.
“Oh. Cik Diana. Saya ingatkan bos maksudkan siapa. Hmm, saya tengok Cik Diana okey aje. Gembira aje dengan kerja baru dia tu.”
Dahi Syafiq berkerut. Rasa macam tak percaya sahaja dengan apa yang didengarnya. Takkanlah Diana gembira dengan kerja barunya sebagai tukang cuci?
“Kau pasti ke?”
“Pasti apa bos?” tanya Adli lagi.
“Kau pasti ke dia gembira? Bukan buat-buat gembira sebab nak cover depan kau?” Syafiq bertanya, seolah-olah tidak puas hati dengan apa yang didengar.
“Entahlah bos. Apa yang saya nampak dengan mata kepala saya sendiri, Cik Diana gembira aje dengan kerja dia. Siap sembang-sembang, gelak-gelak lagi dengan staf lain. Pula tu, masa bersihkan bilik pun boleh nyanyi-nyanyi lagi. Nampak macam dia lagi bahagia dan gembira dengan kerja sekarang."


“KAU ambik benda ni.”
Adli teragak-agak sebelum mengambil video kamera yang dihulurkan oleh Syafiq.
“Err, terima kasih. Tapi, kenapa bos tiba-tiba bagi saya hadiah ni? Hari jadi saya kan lambat lagi.” Adli bertanya, agak terharu.
Sangkanya Syafiq memberikan dia hadiah kerana lelaki itu mungkin kesal kerana berniat mahu menggantikan tempatnya dengan Diana.
“Kau jangan nak perasan. Dengar baik-baik apa aku nak kau buat ni.”
“Err, okey.” Adli menjawab perlahan.
Hati yang tadinya kembang semangkuk kini kembali kuncup apabila pemberian tersebut bukanlah hadiah tanda kesal daripada Syafiq.
“Aku nak kau rakam setiap pergerakan Diana. Ikut dia ke mana dia pergi. Apa dia buat dan dengan siapa dia bercakap, faham?”
“Bos nak saya intip pergerakan Cik Diana?”
Yes.”
Adli terdiam buat seketika. “Bos nak saya ikut setiap pergerakan Cik Diana walau ke mana sahaja dia pergi?”
Yes.”
“Kalau dia ke tandas pun, saya kena ikut ke?” tanya Adli ragu-ragu.
Syafiq merenung tajam pembantunya itu.
“Yang itu tak payahlah kau ikut! Apa ke bodoh sangat kau ni? Takkan benda mudah macam tu pun aku nak kena ajar!” jerkah Syafiq.
Ringan sahaja tangannya mahu melempar fail kepada pembantunya itu. Bodoh piang!
“Err, manalah tahu. Saya tanya sebab nakkan kepastian. Tadi, bos juga yang suruh saya ikut ke mana sahaja Cik Diana pergi.”
Syafiq mengurut kepala yang terasa sakit. Kalau ikutkan hati, jam itu juga dia nak pecat pembantunya itu. Menyerabutkan kepala otak sahaja!


“BOS, ini rekod aktiviti harian Cik Diana untuk hari ini.” Adli menghulurkan video kamera kepada Syafiq yang sedang duduk menyandar di kerusi.
Mata lelaki itu yang tadinya terpejam, celik serta-merta mendengarkan kata-kata pembantunya itu. Tanpa membuang masa, video kamera bertukar tangan.
Syafiq menekan punat pada video kamera tersebut dengan rasa tidak sabar. Rakaman aktiviti harian Diana yang direkodkan oleh Adli diteliti dengan bersungguh-sungguh. Sesekali dahinya berkerut melihat Diana yang keletihan selepas membersihkan bilik-bilik resort di situ.
“Tak ada pengunjung pun. Sibuk nak bersihkan bilik tu kenapa?” soal Syafiq lebih kepada dirinya sendiri.
Adli hanya memerhatikan gelagat bosnya itu tanpa berkata apa-apa. Sesekali dahinya turut sama berkerut melihat reaksi Syafiq yang berubah-ubah.
Sekejap lelaki itu mengomel, sekejap marah-marah. Tak lama lepas itu, tersenyum pula. Dah macam orang tak betul pun ada.
She has the most beautiful smile that I’ve ever seen.” Syafiq berkata perlahan, masih lagi menumpukan perhatian pada video kamera tersebut.
Sesekali bibirnya turut tersenyum melihat video Diana yang sedang ketawa sambil bergurau senda dengan pekerja-pekerja yang kini telah pun menjadi teman sekerjanya.
“Bos, boleh saya cakap sesuatu?” Adli bertanya setelah sekian lama membiarkan bosnya itu tenggelam dengan dunianya.
“Shhh...”
Adli tarik nafas dalam-dalam. Namun, dia bertekad mahu meluahkan juga apa yang terbuku dalam hatinya ketika itu.
“Bos, saya rasa lebih baik bos kembalikan semula jawatan Cik Diana tu.”
Syafiq mengalihkan pandangan kepada pembantunya itu. “Kenapa pulak?”
“Bos tak kasihan ke tengok Cik Diana buat kerja-kerja berat macam tu?”
Syafiq meletakkan video kamera tersebut di atas meja kerja sebelum menyandarkan tubuh pada kerusi.
“Biar dia rasa. Siapa suruh dia tolak tawaran aku?
“Tapi, bos... Saya rasa bos tak patut...”
“Diam. Kau tak payah nak ajar aku. Atau kau nak aku turunkan pangkat kau juga? Jadi tukang cuci jamban, nak?”
Adli terdiam. Tidak mahu membalas kata-kata lelaki itu. Bimbang juga jika lelaki itu benar-benar menurunkan pangkatnya.
“Bos rasa dengan layanan bos kepada Cik Diana ni akan buat Cik Diana menyerah kalah ke?”
Syafiq terdiam mendengar pertanyaan pembantunya itu.
“Kita tunggu dan lihat sejauh mana dia mampu bertahan.”

Tired? Kalau awak terima tawaran saya, awak tak perlu bersusah payah macam ni.”
Diana yang baru sahaja mahu melangkah, terkejut besar sebelum kepalanya spontan menoleh. Syafiq sedang bersandar di dinding tidak jauh daripadanya. Mata lelaki itu sibuk merenung telefon bimbit di tangan.
Diana mengurut dada kerana merasakan jantungnya seperti mahu tercabut. Terkejut punya pasal. Entah bila lelaki itu muncul dan bersandar di situ pun, dia tidak sedar.
“Encik buat apa dekat sini?” tanya Diana tanpa perasaan.
Syafiq angkat kepala. Telefon bimbitnya dimasukkan ke dalam poket seluar sebelum tangan disilang ke dada.
“Saja. Nak tengok sikit sejauh mana gadis macam awak yang dah biasa duduk di pejabat mampu bertahan bila kena buat kerja-kerja kuli macam ni.”
Diana memutarkan bebola matanya ke atas. Dia memang dah agak dah. Pasti kehadiran Syafiq di situ sekadar mahu menyakitkan hatinya.
“Wah, banyak betul masa encik ya. Sampai ada masa nak tengok saya buat kerja. Macam nilah encik. Walaupun kerja-kerja ni encik panggil kerja kuli, tapi bagi saya kerja ni 100 kali lebih baik daripada jadi pembantu peribadi encik atau jadi perempuan murahan yang temankan encik setiap malam. Sorry, I’m not that kind of girl.”
Syafiq ketawa kecil sebelum berjalan menghampirinya, membuatkan dada Diana mula berdebar. Dia memandang hujung koridor di belakangnya. Sunyi sepi.
“Kalau encik cuba nak apa-apakan saya, saya jerit!” Diana berkata separuh menggugut.
Syafiq berdiri di hadapan Diana, masih merenung wajah gadis itu dalam-dalam.
So, tell me. What kind of girl are you. Saya rasa, awak tak ada beza pun dengan perempuan yang menemani saya setiap malam.”
“Oh, jadi betullah encik ni seperti yang saya sangkakan?”
Kening Syafiq terangkat sebelah. “Apa maksud awak?”
“Saya ada satu soalan dan saya harap encik jawab soalan saya dengan jujur.”
Shoot.”
“Berapa banyak perempuan yang encik dah rosakkan?”
Syafiq terdiam. Langsung tidak menyangka gadis itu akan bertanyakan soalan tersebut. Renungan mata gadis itu tajam sehingga terasa menusuk ke jantungnya.
Bibir Syafiq cuba digerakkan, namun entah kenapa lidahnya kelu. Dia tidak tahu kenapa hatinya rasa sesuatu tatkala mendengar pertanyaan gadis itu.
“Kenapa encik diam? Encik tengah kira berapa ramai perempuan yang encik dah rosakkan ke? Encik tahu tak perbuatan encik tu berdosa besar? Encik tak takut dengan Allah ke? Tak takut mati?”
“Saya...”
Kata-kata Syafiq terhenti tatkala telefon bimbit Diana berbunyi. Diana segera mengeluarkan telefon bimbitnya dari poket seluar. Berkerut sedikit dahi Diana apabila melihat nama pemanggil yang tertera pada skrin telefon bimbitnya.
“Assalamualaikum, Laila. Kenapa?”
Syafiq hanya memandang wajah gadis itu tanpa berkata apa-apa.
“Hah?! Kak Dee datang sekarang.” Diana segera memutuskan talian sebelum kelam-kabut mahu beredar dari situ.
“Awak nak ke mana? Waktu kerja belum habis lagi.”
Diana menoleh.
“Ada benda yang lebih penting daripada kerja ini yang perlu saya uruskan.” Diana menjawab tanpa perasaan sebelum cepat-cepat berlalu dari situ.

Bersambung...

 Untuk tempahan boleh wasap ke link www.wasap.my/60179785662/nakbelinoveltakmengakucinta

Monday, September 24, 2018

Bab 5 : Tak Mengaku Cinta




Bab 5

DIANA merenung komputer ribanya. Dalam kepala asyik terbayangkan wajah Syafiq ketika mereka terserempak di tempat letak kereta pagi tadi. Pandangan mata lelaki itu benar-benar menakutkannya.
Fuh! Terasa meremang bulu romanya.
Tanpa berfikir panjang, dia menghidupkan komputer dan mula menaip surat letak jawatan. Baginya, tiada apa lagi yang tinggal untuk dia terus bekerja di sini. Dia yakin, pasti Syafiq mempunyai niat tidak baik terhadapnya.
Tengok sajalah petang semalam, terang-terang lelaki itu mahu melakukan perkara tak senonoh terhadapnya. Di siang hari pula tu. Bayangkan jika dia terus bekerja di sini, pasti kehidupannya akan sentiasa terdedah kepada ‘bahaya’.
Setelah selesai menaip surat tersebut, Diana membaca sekali imbas untuk membuat semakan terakhir. Dia tak peduli. Dia nak hantar juga notis berhenti 24 jam. Dia tak kisah jika terpaksa membayar ganti rugi selama tiga bulan pun, asalkan dia tidak perlu menghadap muka lelaki itu.
Setelah berpuas hati, Diana mencetak surat tersebut. Dia kemudian menarik laci meja kerjanya dan mengeluarkan sekeping sampul surat. Surat letak jawatan yang telah siap dicetak, dilipat, lalu dimasukkan ke dalam sampul.
Dia menarik nafas dalam-dalam sebelum bangun dan melangkah ke pintu. Ketika dalam perjalanan menuju ke pejabat Syafiq, jantung Diana terasa seakan-akan terhenti. Dia tidak tahu apa reaksi lelaki itu apabila dia menyerahkan surat peletakan jawatan tersebut nanti. Namun, dia tidak peduli.
Apa nak jadi pun, jadilah!
Diana tarik nafas dalam-dalam ketika dia berhenti betul-betul di hadapan pintu bilik lelaki itu. Matanya terpaku pada nama yang sudah pun ditukar di pintu pejabat lelaki itu. Jika dahulu, nama yang tertera di pintu tersebut adalah nama Encik Fuad, sekarang sudah ditukar kepada Syed Syafiq Syed Sariffudin.
Harap-harap, inilah kali terakhir dia menjejakkan kaki ke dalam bilik ini, getus hati Diana, lalu mengetuk pintu.
“Masuk.”
Terketar-ketar tangan Diana ketika memulas tombol. Tubuhnya sudah mula terasa seram sejuk. Lambat-lambat kakinya melangkah masuk ke dalam bilik tersebut.
Yes?” Syafiq bertanya tanpa mengalihkan pandangan daripada telefon bimbitnya.
Diana telan liur. Rasa seperti mahu sahaja dia berpatah balik, namun dia cuba memberanikan diri. Diana menghulurkan sampul surat terus ke hadapan muka Syafiq yang sedang leka dengan telefon bimbitnya.
“Apa ni?” Spontan Syafiq angkat kepala.
Keningnya terangkat sebelah melihat Diana sedang berdiri di hadapannya. Sungguh, dia langsung tak menjangkakan kedatangan gadis itu ke pejabatnya.
Diana cuba mengawal riak wajahnya supaya kembali tenang. Jantungnya semakin laju berdegup apabila merasakan pandangan mata Syafiq begitu tajam menusuk ke hati.
“Err, saya nak letak jawatan. 24 jam.” Diana menjawab separuh gugup.
Berubah terus riak wajah Syafiq ketika itu. Dia langsung tak terfikir kedatangan Diana adalah untuk menyerahkan surat peletakan jawatannya.
Diana mula gelisah apabila lelaki itu masih merenungnya tanpa memberikan sebarang reaksi. Entah apalah yang sedang lelaki itu fikirkan.
Syafiq menyandarkan tubuh pada kerusi. Matanya masih terus memandang wajah Diana.
“Saya tak terima surat peletakan jawatan awak ni.” Syafiq menjawab serius.
Diana gigit bibir bawah. Dia memang sudah menjangkakan perkara itu. Namun, dia tetap dengan keputusannya. Apa hak Syafiq mahu menghalangnya daripada berhenti kerja?
“Keputusan saya muktamad. Sama ada Encik Syafiq terima atau tidak, saya tetap akan berhenti kerja. Saya akan bayar balik penalti selama tiga bulan.” Diana berkata tegas.
Syafiq terdiam. Dia langsung tidak terfikir Diana begitu tekad mahu berhenti kerja sehingga sanggup membayar panalti. Bukankah gadis itu begitu sayangkan resort ini sehingga sanggup bersusah payah keluar mencari pelabur semata-mata mahu membangunkan kembali resort ini?
“Kalau awak berkeras mahu berhenti kerja, silakan.”
Diana terkejut. Langsung tidak menyangka semudah itu Syafiq menerima keputusan peletakan jawatannya. Namun, dia baru sahaja mahu menarik nafas lega apabila lelaki itu kembali bersuara.
“Tapi, saya akan berhentikan semua pekerja resort ini dan resort ini akan saya tutup. Buat selama-lamanya.”
Diana mengambil masa beberapa saat untuk mencerna kata-kata lelaki itu.
What? Mana boleh macam tu!” Suara Diana sudah naik satu level. Tajam matanya merenung wajah lelaki itu.
Syafiq masih dengan riak wajah tenang. Dia meletakkan kedua-dua tangan di belakang kepala sambil menyandarkan tubuh pada kerusi.
“Kenapa pulak tak boleh? Resort ni saya yang punya. Suka hati sayalah nak buat apa pun.”
Dada Diana turun naik, seolah-olah cuba menahan amarah. Serius, ringan sahaja tangannya mahu melontarkan fail-fail yang tersusun di atas meja ke muka lelaki itu. Sungguh menyakitkan hati.
“Habis tu, encik nak macam mana?” Akhirnya Diana bertanya setelah lama mendiamkan diri.
Bibir Syafiq mengukir senyuman lebar. Nampaknya, kemenangan berpihak kepadanya. Dia tahu, lambat-laun pasti gadis itu akan jatuh ke tangannya juga.
“Tarik balik surat peletakan jawatan awak.” Syafiq menghulurkan kembali surat tersebut kepada Diana.
Diana hanya merenung sampul di tangan Syafiq tanpa berbuat apa-apa. Hatinya kembali berperang dengan diri sendiri. Sama ada mahu menarik balik keputusannya mahu meletak jawatan atau angkat kaki sahaja meninggalkan tempat tersebut.
Tiba-tiba dia terbayangkan wajah Leha, wajah Meor dan beberapa orang lagi staf di resort tersebut. Dia tahu, kebanyakan staf di situ sangat memerlukan pekerjaan ini.
Sanggupkah dia berkorban demi masa depan staf-staf bawahannya?
Syafiq angkat kening sebelah, seolah-olah menunggu jawatan muktamad daripada gadis itu.
Their futures are in your hand.” Syafiq berkata lagi, cuba memprovok gadis itu.
Diana pejam mata, menggenggam tangan sebelum sampul tersebut diambil semula dari tangan Syafiq. Sampul tersebut lantas dikoyak menjadi cebisan kecil.
“Puas hati?” Diana bertanya sinis, cuba sedaya upaya mengawal kemarahan yang semakin memuncak melihatkan senyuman lebar yang tidak putus-putus terukir di bibir lelaki itu.
“Tak. Saya takkan puas hati selagi saya tak dapat apa yang saya nak.”
Nada suara Syafiq tiba-tiba bertukar serius, membuatkan dahi Diana berkerut sedikit.
What do you mean?” Diana bertanya lagi.
Syafiq merenung wajah Diana dalam-dalam tanpa berkata apa-apa, membuatkan Diana faham akan maksud lelaki itu.
In your dream.” Diana berkata geram sebelum berpusing dan melangkah keluar dari pejabat lelaki itu.
Dasar lelaki tak guna! Argh!


TOK. Tok. Tok.
“Masuk.” Diana bersuara tanpa mengalihkan pandangan dari fail di hadapannya.
Adli memulas tombol sebelum menolak pintu tersebut ke dalam. “Err, Cik Diana sibuk ke?”
Diana angkat muka. Berkerut sedikit dahinya melihat pembantu Syafiq muncul di pejabatnya pagi-pagi begini.
“Hmm, sibuk sikit. Ada apa?” tanya Diana, mula rasa tidak sedap hati melihat Adli berjalan menghampirinya.
“Encik Syafiq minta Cik Diana ke biliknya.”
Gulp! Jantung Diana kembali berdegup kencang.
“Dia nak apa?” tanya Diana mula bimbang.
Riak wajah tenang cuba dikekalkan, namun dia tahu pasti Adli mampu mengesan rasa gelisahnya ketika itu.
“Maaf cik, saya tidak tahu. Saya hanya dapat arahan daripada Encik Syafiq, meminta cik ke biliknya.”
“Sekarang?”
“Ya.”
Diana terdiam. Kepalanya ligat berfikir. Adakah Syafiq mahu membalas perbuatannya akibat pertengkaran semalam? Adakah lelaki itu mahu memecatnya? Tak mungkin. Habis tu, kenapa Syafiq sibuk memanggilnya ke bilik lelaki itu?
“Err, boleh tak awak cakap yang saya sibuk sikit?” Diana bertanya, teragak-agak.
Walaupun dia tahu perkara itu mustahil untuk dilakukan, tapi tak salah pun dia mencuba, bukan?
Dahi Adli berkerut sedikit.
Diana melepaskan keluhan berat. Mana ada orang tolak arahan bos macam yang dia minta Adli buat tadi. Isy!
“Hmm, tak apalah. Kejap lagi saya datang.”
“Err, tapi Encik Syafiq minta saya iringi Cik Diana ke biliknya.”
What? Mamat tu memang betul-betul melampau!
“Yalah.” Diana akhirnya akur kerana dia sudah tidak punya pilihan lagi.
Nak marah Adli, lelaki itu langsung tidak bersalah. Adli hanya menjalankan tanggungjawabnya sahaja.
Dengan langkah longlai, Diana berjalan sambil diiringi oleh Adli. Semakin dekat mereka dengan bilik lelaki itu, semakin laju jantungnya berdegup sehingga satu tahap membuatkan dadanya sesak.
“Nanti!” Diana cepat-cepat menahan ketika Adli baru sahaja mahu mengetuk pintu bilik Syafiq.
Adli memandang Diana. Wajah gadis itu agak pucat.
“Cik Diana okey?”
“Err, saya... saya okey.”
Adli senyum sebelum mengetuk pintu tersebut.
“Masuk!”
Terasa mahu gugur jantung Diana mendengar suara Syafiq.
Adli kemudian memulas tombol sebelum membuka pintu untuknya. Diana masih lagi tercegat di situ, langsung tidak mampu mengerakkan kakinya walau seinci.
“Silakan masuk, Cik Diana.”
Relaks, Diana. Jangan tunjuk yang kau takut kepada lelaki itu!
Diana tarik nafas dalam-dalam sebelum memberanikan diri melangkah masuk ke dalam bilik Syafiq sambil diekori oleh Adli dari belakang.
Syafiq masih tidak mengangkat kepalanya. Lelaki itu sibuk dengan komputer ribanya.
Diana buat muka apabila Syafiq langsung tidak memandangnya. Eh, sakit pula hati apabila Syafiq memperlakukan dirinya seperti tunggul kayu.
“Ada apa Encik Syafiq panggil saya?” Mahu tidak mahu, terpaksalah Diana membuka mulut.
Syafiq mengerling dengan hujung mata sebelum kembali memandang skrin komputer. Jari-jemari lelaki itu laju menaip entah apa.
Diana ketap bibir. Wah, ini betul-betul mahu mencabar kesabarannya.
“Kalau tak ada apa-apa, saya keluar dulu.” Diana berkata kasar sebelum menoleh.
“Tahu pula ya sakit hati bila orang buat tak peduli.
Langkah kaki Diana terhenti. Mamat ni tengah sindir dia ke apa?
“Encik Syafiq panggil saya pagi-pagi begini semata-mata nak cari gaduh dengan saya ke?” Diana bertanya sinis.
Syafiq menyandarkan tubuh pada kerusi. Mata jantan lelaki itu liar memandang tubuh Diana yang anggun mengenakan pakaian korporat rasmi resort. Kot berwarna hitam potongan mengikut bentuk badan dipadankan dengan seluar slek hitam. Benar-benar membuatkan fikiran nakalnya menerawang.
Diana mula rasa tidak selesa tatkala ditenung begitu. Entah apalah yang sedang lelaki tak guna ini bayangkan. Huh!
“Encik Syafiq, kalau encik tak ada apa-apa nak cakap, saya nak keluar. Banyak benda lagi yang saya nak kena buat selain berdiri macam tunggul kayu di sini.”
“Baiklah. Maafkan saya. Susah saya nak fokus bila ada gadis cantik berdiri di hadapan saya macam ini.” Syafiq berkata sambil mengukir senyuman.
Sengaja dia mahu menduga hati gadis itu dengan kata-katanya. Bukankah perempuan sukakan pujian?
Diana memutarkan bebola matanya ke atas. Dasar mata keranjang. Apa, dia ingat aku hairan ke dengan ayat-ayat pickup line ketinggalan zaman macam tu?
Whatever. So, apa hal yang Encik Syafiq nak cakap sebenarnya?”
Syafiq kerut dahi. Pergh! Boleh tahan hati kering gadis ini. Langsung tak termakan dengan kata-kata pujiannya.
Kalau dengan perempuan lain, sudah lama berada dalam dakapannya hanya dengan kata-kata pujian begitu. Nampaknya, dia harus berusaha lebih keras untuk menundukkan gadis di hadapannya ini.
“Tujuan saya panggil awak ni sebab nak tawarkan satu jawatan penting.”
“Jawatan apa?” tanya Diana sambil mengerutkan dahi.
You will love this job.”
Really?” Terdengar lagi nada sinis pada kata-kata gadis itu.
Yes. Plus, you will get all the benefits. House, company car, allowance and...”
“Kalau Encik Syafiq masih nak tawarkan saya kerja tak bermoral tu, minta maaf, saya tak berminat.” Diana menjawab sebelum berpusing buat kali kedua.
“Bukan. Ni kerja lain!” Syafiq berkata tidak sabar-sabar.
Really? Kerja apa?” Diana bertanya lagi.
“Pembantu peribadi saya.”
What?” Diana dan Adli serentak bersuara sebelum kedua-duanya saling berpandangan.
“Saya tak setuju.” Adli mencelah tiba-tiba.
Me neither.” Diana turut menyokong.
“Kau jangan sibuk boleh? Keluar!” arah Syafiq, merenung Adli tajam.
“Tapi bos, kalau bos tawarkan Cik Diana jawatan sebagai pembantu peribadi bos, habis tu, saya ni macam mana?” tanya Adli, meluahkan rasa tidak puas hatinya.
“Betul tu Encik Syafiq. Kalau saya jadi pembantu peribadi encik, siapa yang akan ganti tempat saya?” Giliran Diana pula bertanya.
Both of you, tukar position. Awak Diana, jadi assistant saya. Kau Adli, ambil alih jawatan penyelia resort ni.”
“Hah?!” Sekali lagi Diana dan Adli bersuara serentak.
“Mana boleh bos. Saya mana tahu selok-belok resort ini.” Adli mula menggelabah.
Nak buat repot pun dia masih terkial-kial, inikan pula nak menyelia pengurusan resort ini. Masaklah!
“Betul tu, saya pun mana biasa jadi pembantu peribadi.” Diana turut menyokong Adli.
“Jangan nak banyak songeh sangat boleh tak? Siapa bos? Kau orang berdua ke aku?” Syafiq mula naik angin.
Adli hanya diam. Riak wajahnya jelas kelihatan risau manakala Diana pula sudah tayang wajah tidak puas hati.
“Maafkan saya Encik Syafiq. Saya tak boleh terima. Saya lebih selesa dengan jawatan saya sekarang.” Diana berkata tegas.
Macam tak percaya sahaja. Boleh lelaki ini main tukar-tukar jawatan. Apa, dia ingat mereka tengah main masak-masak ke boleh main tukar-tukar watak macam itu saja? Huh!
“Awak nak bantah arahan saya, bos awak ni?”
Diana mengetap gigi, cuba menahan marah. “Terus terang saya cakap, saya lebih rela jadi tukang cuci daripada jadi pembantu peribadi encik.”
Syafiq menggenggam pensel di tangan dengan kuat sehingga pensel tersebut patah dua. Sungguh, dia rasa tercabar dengan kata-kata gadis itu.
“Baiklah. Kalau itu yang awak mahu. Mulai saat ini, awak saya turunkan pangkat menjadi tukang cuci. Kita tengok berapa lama awak mampu bertahan.”       
Adli tayang riak wajah tidak percaya dengan apa yang didengarnya. Biar betul? Takkan bosnya itu betul-betul mahu Diana jadi tukang cuci? Habis tu, siapa yang nak menyelia kerja-kerja di resort ini? Takkan dia pula?
Fine. It’s better than being your personal assistant.” Diana menjawab sebelum berlalu dari situ.
Sempat dia menghempas pintu sekuat-kuat hati.
Syafiq pejam mata. Kenapalah gadis itu keras hati sangat?
Inilah kali pertama dia jumpa gadis yang menolaknya mentah-mentah. Tak kira berapa banyak yang ditawarkan kepada Diana, namun tiada satu pun yang berjaya menundukkan gadis itu.
“Err, bos?”
Syafiq buka mata.
“Apa?!” jerkah Syafiq, membuatkan Adli terkejut buat kali kedua.
“Err, kalau Cik Diana dah turun pangkat, siapa yang nak selia kerja-kerja di resort ni?” tanya Adli takut-takut.
“Siapa lagi, kaulah!”
  
BERSAMBUNG...