RSS

cintailah seseorang seolah-olah kita tidak pernah dilukai

aku seorang pemerhati yang baik dan pendengar yang setia...

Monday, September 24, 2018

Bab 5 : Tak Mengaku Cinta




Bab 5

DIANA merenung komputer ribanya. Dalam kepala asyik terbayangkan wajah Syafiq ketika mereka terserempak di tempat letak kereta pagi tadi. Pandangan mata lelaki itu benar-benar menakutkannya.
Fuh! Terasa meremang bulu romanya.
Tanpa berfikir panjang, dia menghidupkan komputer dan mula menaip surat letak jawatan. Baginya, tiada apa lagi yang tinggal untuk dia terus bekerja di sini. Dia yakin, pasti Syafiq mempunyai niat tidak baik terhadapnya.
Tengok sajalah petang semalam, terang-terang lelaki itu mahu melakukan perkara tak senonoh terhadapnya. Di siang hari pula tu. Bayangkan jika dia terus bekerja di sini, pasti kehidupannya akan sentiasa terdedah kepada ‘bahaya’.
Setelah selesai menaip surat tersebut, Diana membaca sekali imbas untuk membuat semakan terakhir. Dia tak peduli. Dia nak hantar juga notis berhenti 24 jam. Dia tak kisah jika terpaksa membayar ganti rugi selama tiga bulan pun, asalkan dia tidak perlu menghadap muka lelaki itu.
Setelah berpuas hati, Diana mencetak surat tersebut. Dia kemudian menarik laci meja kerjanya dan mengeluarkan sekeping sampul surat. Surat letak jawatan yang telah siap dicetak, dilipat, lalu dimasukkan ke dalam sampul.
Dia menarik nafas dalam-dalam sebelum bangun dan melangkah ke pintu. Ketika dalam perjalanan menuju ke pejabat Syafiq, jantung Diana terasa seakan-akan terhenti. Dia tidak tahu apa reaksi lelaki itu apabila dia menyerahkan surat peletakan jawatan tersebut nanti. Namun, dia tidak peduli.
Apa nak jadi pun, jadilah!
Diana tarik nafas dalam-dalam ketika dia berhenti betul-betul di hadapan pintu bilik lelaki itu. Matanya terpaku pada nama yang sudah pun ditukar di pintu pejabat lelaki itu. Jika dahulu, nama yang tertera di pintu tersebut adalah nama Encik Fuad, sekarang sudah ditukar kepada Syed Syafiq Syed Sariffudin.
Harap-harap, inilah kali terakhir dia menjejakkan kaki ke dalam bilik ini, getus hati Diana, lalu mengetuk pintu.
“Masuk.”
Terketar-ketar tangan Diana ketika memulas tombol. Tubuhnya sudah mula terasa seram sejuk. Lambat-lambat kakinya melangkah masuk ke dalam bilik tersebut.
Yes?” Syafiq bertanya tanpa mengalihkan pandangan daripada telefon bimbitnya.
Diana telan liur. Rasa seperti mahu sahaja dia berpatah balik, namun dia cuba memberanikan diri. Diana menghulurkan sampul surat terus ke hadapan muka Syafiq yang sedang leka dengan telefon bimbitnya.
“Apa ni?” Spontan Syafiq angkat kepala.
Keningnya terangkat sebelah melihat Diana sedang berdiri di hadapannya. Sungguh, dia langsung tak menjangkakan kedatangan gadis itu ke pejabatnya.
Diana cuba mengawal riak wajahnya supaya kembali tenang. Jantungnya semakin laju berdegup apabila merasakan pandangan mata Syafiq begitu tajam menusuk ke hati.
“Err, saya nak letak jawatan. 24 jam.” Diana menjawab separuh gugup.
Berubah terus riak wajah Syafiq ketika itu. Dia langsung tak terfikir kedatangan Diana adalah untuk menyerahkan surat peletakan jawatannya.
Diana mula gelisah apabila lelaki itu masih merenungnya tanpa memberikan sebarang reaksi. Entah apalah yang sedang lelaki itu fikirkan.
Syafiq menyandarkan tubuh pada kerusi. Matanya masih terus memandang wajah Diana.
“Saya tak terima surat peletakan jawatan awak ni.” Syafiq menjawab serius.
Diana gigit bibir bawah. Dia memang sudah menjangkakan perkara itu. Namun, dia tetap dengan keputusannya. Apa hak Syafiq mahu menghalangnya daripada berhenti kerja?
“Keputusan saya muktamad. Sama ada Encik Syafiq terima atau tidak, saya tetap akan berhenti kerja. Saya akan bayar balik penalti selama tiga bulan.” Diana berkata tegas.
Syafiq terdiam. Dia langsung tidak terfikir Diana begitu tekad mahu berhenti kerja sehingga sanggup membayar panalti. Bukankah gadis itu begitu sayangkan resort ini sehingga sanggup bersusah payah keluar mencari pelabur semata-mata mahu membangunkan kembali resort ini?
“Kalau awak berkeras mahu berhenti kerja, silakan.”
Diana terkejut. Langsung tidak menyangka semudah itu Syafiq menerima keputusan peletakan jawatannya. Namun, dia baru sahaja mahu menarik nafas lega apabila lelaki itu kembali bersuara.
“Tapi, saya akan berhentikan semua pekerja resort ini dan resort ini akan saya tutup. Buat selama-lamanya.”
Diana mengambil masa beberapa saat untuk mencerna kata-kata lelaki itu.
What? Mana boleh macam tu!” Suara Diana sudah naik satu level. Tajam matanya merenung wajah lelaki itu.
Syafiq masih dengan riak wajah tenang. Dia meletakkan kedua-dua tangan di belakang kepala sambil menyandarkan tubuh pada kerusi.
“Kenapa pulak tak boleh? Resort ni saya yang punya. Suka hati sayalah nak buat apa pun.”
Dada Diana turun naik, seolah-olah cuba menahan amarah. Serius, ringan sahaja tangannya mahu melontarkan fail-fail yang tersusun di atas meja ke muka lelaki itu. Sungguh menyakitkan hati.
“Habis tu, encik nak macam mana?” Akhirnya Diana bertanya setelah lama mendiamkan diri.
Bibir Syafiq mengukir senyuman lebar. Nampaknya, kemenangan berpihak kepadanya. Dia tahu, lambat-laun pasti gadis itu akan jatuh ke tangannya juga.
“Tarik balik surat peletakan jawatan awak.” Syafiq menghulurkan kembali surat tersebut kepada Diana.
Diana hanya merenung sampul di tangan Syafiq tanpa berbuat apa-apa. Hatinya kembali berperang dengan diri sendiri. Sama ada mahu menarik balik keputusannya mahu meletak jawatan atau angkat kaki sahaja meninggalkan tempat tersebut.
Tiba-tiba dia terbayangkan wajah Leha, wajah Meor dan beberapa orang lagi staf di resort tersebut. Dia tahu, kebanyakan staf di situ sangat memerlukan pekerjaan ini.
Sanggupkah dia berkorban demi masa depan staf-staf bawahannya?
Syafiq angkat kening sebelah, seolah-olah menunggu jawatan muktamad daripada gadis itu.
Their futures are in your hand.” Syafiq berkata lagi, cuba memprovok gadis itu.
Diana pejam mata, menggenggam tangan sebelum sampul tersebut diambil semula dari tangan Syafiq. Sampul tersebut lantas dikoyak menjadi cebisan kecil.
“Puas hati?” Diana bertanya sinis, cuba sedaya upaya mengawal kemarahan yang semakin memuncak melihatkan senyuman lebar yang tidak putus-putus terukir di bibir lelaki itu.
“Tak. Saya takkan puas hati selagi saya tak dapat apa yang saya nak.”
Nada suara Syafiq tiba-tiba bertukar serius, membuatkan dahi Diana berkerut sedikit.
What do you mean?” Diana bertanya lagi.
Syafiq merenung wajah Diana dalam-dalam tanpa berkata apa-apa, membuatkan Diana faham akan maksud lelaki itu.
In your dream.” Diana berkata geram sebelum berpusing dan melangkah keluar dari pejabat lelaki itu.
Dasar lelaki tak guna! Argh!


TOK. Tok. Tok.
“Masuk.” Diana bersuara tanpa mengalihkan pandangan dari fail di hadapannya.
Adli memulas tombol sebelum menolak pintu tersebut ke dalam. “Err, Cik Diana sibuk ke?”
Diana angkat muka. Berkerut sedikit dahinya melihat pembantu Syafiq muncul di pejabatnya pagi-pagi begini.
“Hmm, sibuk sikit. Ada apa?” tanya Diana, mula rasa tidak sedap hati melihat Adli berjalan menghampirinya.
“Encik Syafiq minta Cik Diana ke biliknya.”
Gulp! Jantung Diana kembali berdegup kencang.
“Dia nak apa?” tanya Diana mula bimbang.
Riak wajah tenang cuba dikekalkan, namun dia tahu pasti Adli mampu mengesan rasa gelisahnya ketika itu.
“Maaf cik, saya tidak tahu. Saya hanya dapat arahan daripada Encik Syafiq, meminta cik ke biliknya.”
“Sekarang?”
“Ya.”
Diana terdiam. Kepalanya ligat berfikir. Adakah Syafiq mahu membalas perbuatannya akibat pertengkaran semalam? Adakah lelaki itu mahu memecatnya? Tak mungkin. Habis tu, kenapa Syafiq sibuk memanggilnya ke bilik lelaki itu?
“Err, boleh tak awak cakap yang saya sibuk sikit?” Diana bertanya, teragak-agak.
Walaupun dia tahu perkara itu mustahil untuk dilakukan, tapi tak salah pun dia mencuba, bukan?
Dahi Adli berkerut sedikit.
Diana melepaskan keluhan berat. Mana ada orang tolak arahan bos macam yang dia minta Adli buat tadi. Isy!
“Hmm, tak apalah. Kejap lagi saya datang.”
“Err, tapi Encik Syafiq minta saya iringi Cik Diana ke biliknya.”
What? Mamat tu memang betul-betul melampau!
“Yalah.” Diana akhirnya akur kerana dia sudah tidak punya pilihan lagi.
Nak marah Adli, lelaki itu langsung tidak bersalah. Adli hanya menjalankan tanggungjawabnya sahaja.
Dengan langkah longlai, Diana berjalan sambil diiringi oleh Adli. Semakin dekat mereka dengan bilik lelaki itu, semakin laju jantungnya berdegup sehingga satu tahap membuatkan dadanya sesak.
“Nanti!” Diana cepat-cepat menahan ketika Adli baru sahaja mahu mengetuk pintu bilik Syafiq.
Adli memandang Diana. Wajah gadis itu agak pucat.
“Cik Diana okey?”
“Err, saya... saya okey.”
Adli senyum sebelum mengetuk pintu tersebut.
“Masuk!”
Terasa mahu gugur jantung Diana mendengar suara Syafiq.
Adli kemudian memulas tombol sebelum membuka pintu untuknya. Diana masih lagi tercegat di situ, langsung tidak mampu mengerakkan kakinya walau seinci.
“Silakan masuk, Cik Diana.”
Relaks, Diana. Jangan tunjuk yang kau takut kepada lelaki itu!
Diana tarik nafas dalam-dalam sebelum memberanikan diri melangkah masuk ke dalam bilik Syafiq sambil diekori oleh Adli dari belakang.
Syafiq masih tidak mengangkat kepalanya. Lelaki itu sibuk dengan komputer ribanya.
Diana buat muka apabila Syafiq langsung tidak memandangnya. Eh, sakit pula hati apabila Syafiq memperlakukan dirinya seperti tunggul kayu.
“Ada apa Encik Syafiq panggil saya?” Mahu tidak mahu, terpaksalah Diana membuka mulut.
Syafiq mengerling dengan hujung mata sebelum kembali memandang skrin komputer. Jari-jemari lelaki itu laju menaip entah apa.
Diana ketap bibir. Wah, ini betul-betul mahu mencabar kesabarannya.
“Kalau tak ada apa-apa, saya keluar dulu.” Diana berkata kasar sebelum menoleh.
“Tahu pula ya sakit hati bila orang buat tak peduli.
Langkah kaki Diana terhenti. Mamat ni tengah sindir dia ke apa?
“Encik Syafiq panggil saya pagi-pagi begini semata-mata nak cari gaduh dengan saya ke?” Diana bertanya sinis.
Syafiq menyandarkan tubuh pada kerusi. Mata jantan lelaki itu liar memandang tubuh Diana yang anggun mengenakan pakaian korporat rasmi resort. Kot berwarna hitam potongan mengikut bentuk badan dipadankan dengan seluar slek hitam. Benar-benar membuatkan fikiran nakalnya menerawang.
Diana mula rasa tidak selesa tatkala ditenung begitu. Entah apalah yang sedang lelaki tak guna ini bayangkan. Huh!
“Encik Syafiq, kalau encik tak ada apa-apa nak cakap, saya nak keluar. Banyak benda lagi yang saya nak kena buat selain berdiri macam tunggul kayu di sini.”
“Baiklah. Maafkan saya. Susah saya nak fokus bila ada gadis cantik berdiri di hadapan saya macam ini.” Syafiq berkata sambil mengukir senyuman.
Sengaja dia mahu menduga hati gadis itu dengan kata-katanya. Bukankah perempuan sukakan pujian?
Diana memutarkan bebola matanya ke atas. Dasar mata keranjang. Apa, dia ingat aku hairan ke dengan ayat-ayat pickup line ketinggalan zaman macam tu?
Whatever. So, apa hal yang Encik Syafiq nak cakap sebenarnya?”
Syafiq kerut dahi. Pergh! Boleh tahan hati kering gadis ini. Langsung tak termakan dengan kata-kata pujiannya.
Kalau dengan perempuan lain, sudah lama berada dalam dakapannya hanya dengan kata-kata pujian begitu. Nampaknya, dia harus berusaha lebih keras untuk menundukkan gadis di hadapannya ini.
“Tujuan saya panggil awak ni sebab nak tawarkan satu jawatan penting.”
“Jawatan apa?” tanya Diana sambil mengerutkan dahi.
You will love this job.”
Really?” Terdengar lagi nada sinis pada kata-kata gadis itu.
Yes. Plus, you will get all the benefits. House, company car, allowance and...”
“Kalau Encik Syafiq masih nak tawarkan saya kerja tak bermoral tu, minta maaf, saya tak berminat.” Diana menjawab sebelum berpusing buat kali kedua.
“Bukan. Ni kerja lain!” Syafiq berkata tidak sabar-sabar.
Really? Kerja apa?” Diana bertanya lagi.
“Pembantu peribadi saya.”
What?” Diana dan Adli serentak bersuara sebelum kedua-duanya saling berpandangan.
“Saya tak setuju.” Adli mencelah tiba-tiba.
Me neither.” Diana turut menyokong.
“Kau jangan sibuk boleh? Keluar!” arah Syafiq, merenung Adli tajam.
“Tapi bos, kalau bos tawarkan Cik Diana jawatan sebagai pembantu peribadi bos, habis tu, saya ni macam mana?” tanya Adli, meluahkan rasa tidak puas hatinya.
“Betul tu Encik Syafiq. Kalau saya jadi pembantu peribadi encik, siapa yang akan ganti tempat saya?” Giliran Diana pula bertanya.
Both of you, tukar position. Awak Diana, jadi assistant saya. Kau Adli, ambil alih jawatan penyelia resort ni.”
“Hah?!” Sekali lagi Diana dan Adli bersuara serentak.
“Mana boleh bos. Saya mana tahu selok-belok resort ini.” Adli mula menggelabah.
Nak buat repot pun dia masih terkial-kial, inikan pula nak menyelia pengurusan resort ini. Masaklah!
“Betul tu, saya pun mana biasa jadi pembantu peribadi.” Diana turut menyokong Adli.
“Jangan nak banyak songeh sangat boleh tak? Siapa bos? Kau orang berdua ke aku?” Syafiq mula naik angin.
Adli hanya diam. Riak wajahnya jelas kelihatan risau manakala Diana pula sudah tayang wajah tidak puas hati.
“Maafkan saya Encik Syafiq. Saya tak boleh terima. Saya lebih selesa dengan jawatan saya sekarang.” Diana berkata tegas.
Macam tak percaya sahaja. Boleh lelaki ini main tukar-tukar jawatan. Apa, dia ingat mereka tengah main masak-masak ke boleh main tukar-tukar watak macam itu saja? Huh!
“Awak nak bantah arahan saya, bos awak ni?”
Diana mengetap gigi, cuba menahan marah. “Terus terang saya cakap, saya lebih rela jadi tukang cuci daripada jadi pembantu peribadi encik.”
Syafiq menggenggam pensel di tangan dengan kuat sehingga pensel tersebut patah dua. Sungguh, dia rasa tercabar dengan kata-kata gadis itu.
“Baiklah. Kalau itu yang awak mahu. Mulai saat ini, awak saya turunkan pangkat menjadi tukang cuci. Kita tengok berapa lama awak mampu bertahan.”       
Adli tayang riak wajah tidak percaya dengan apa yang didengarnya. Biar betul? Takkan bosnya itu betul-betul mahu Diana jadi tukang cuci? Habis tu, siapa yang nak menyelia kerja-kerja di resort ini? Takkan dia pula?
Fine. It’s better than being your personal assistant.” Diana menjawab sebelum berlalu dari situ.
Sempat dia menghempas pintu sekuat-kuat hati.
Syafiq pejam mata. Kenapalah gadis itu keras hati sangat?
Inilah kali pertama dia jumpa gadis yang menolaknya mentah-mentah. Tak kira berapa banyak yang ditawarkan kepada Diana, namun tiada satu pun yang berjaya menundukkan gadis itu.
“Err, bos?”
Syafiq buka mata.
“Apa?!” jerkah Syafiq, membuatkan Adli terkejut buat kali kedua.
“Err, kalau Cik Diana dah turun pangkat, siapa yang nak selia kerja-kerja di resort ni?” tanya Adli takut-takut.
“Siapa lagi, kaulah!”
  
BERSAMBUNG...